brodernabunyak.reismee.nl

Werk aan de winkel

Hoi volgers en lezers,

Daar is ‘ie weer!! Schampere opmerkingen en ongerustheid waren mijn deel de afgelopen week rondom het uitblijven van verhalen. Kennelijk hebben jullie verwachtingen van me en die heb ik de afgelopen weken weer niet waargemaakt. De schampere opmerkingen waren derhalve terecht, de ongerustheid allerminst. Een van de redenen voor uitblijvende produktie is dat ik een week of wat geleden ineens het gevoel over me kreeg dat ik niet meer echt aan het reizen was, maar meer dat mijn leven er nu uit bestaat dat ik in China rondhang en op de loer lig om hier leuke dingen te doen. En dat gevoel bevalt me eigenlijk wel. Ik heb nog geen enkele drive om naar Nederland terug te keren, iedere keer dat ik Nu.nl open ben ik weer zielsgelukkig dat ik aan de andere kant van de wereld ben. Uiteraard mis ik jullie allemaal maar de upside van weg zijn weegt voor nu nog veel en veel zwaarder dan de downside van jullie missen, kan ik je vertellen. Met dank aan Geert Wilders en alle andere idioten die Nederland tot de angstige, verkrampte plek maken die ik ervoer voor ik weg ging.

Wat mij vooral heeft beziggehouden in de afgelopen weken, was nadenken of ik een aanbod om een baan in Dali te accepteren, gestand zou doen en, eenmaal besloten hebbende'Ja' te zeggen,een begin te maken met die baan. Na in mijn vorige verhaal de hier heersende luiheid voor jullie uit de doeken te hebben gedaan ging er nog geen week overheen of ik had mijn eerste serieuze joboffer te pakken. Soms komen dingen op een rare manier bij elkaar. Na Kunming was ik zoals gezegd naar Dali vertrokken om te kijken of ik de TEFL cursus weer een beetje aan de gang kon krijgen. Nee dus... Wat wel gebeurde was dat er in de bar van het Dali Hump hostel een concert was van John Nevada, een Amerikaanse zestiger, type singer/songwriter a la Neil Young, die ik al kende uit Kunming maar nog nooit echt aan het werk had gezien. Daar dus binnen gelopen kreeg ik kennis aan Brian, een Ier die het hostel runt samen met Jo, zijn Engelse, ik mag wel zeggen zeer Engelse, vriendin. Brian is een vriend van Mark, die jullie uit vorige verhalen over Kunming kennen. Mark vertelde me al eens dat hij verwachtte dat Brian en ik het goed zouden kunnen vinden samen en oh jee, wat had Mark gelijk. Brian en ik hebben de tien dagen dat ik in Dali was de boel behoorlijk op de kop gezet. In de goede zin van het woord, feestjes bouwen in de bar van het hostel, goede muziek, goede gesprekken, zeer tevreden gasten. Ik wist al dat ze een tijdje bezig waren om een Westerling zo gek te krijgen om de bar een tijdje te runnen, Brian en Jo deden bar en hostel tegelijkertijd en dat begon zijn wissel te trekken op hun gezondheid en op hun relatie. Na een dag of twee begon Brian balletjes op te gooien over of ik dat niet een tijdje zou willen doen. Nou had ik al aangegeven zo langzamerhand wel weer eens wat produktiefs te willen doen, ik wil alleen ook weer niet te grote verplichtingen aangaan. We kwamen er op uit dat ik de komende twee tot drie maanden een woeste poging ga doen de bar verder tot leven te wekken en dat we na die periode kijken of we elkaar allemaal nog leuk vinden en dan beslissen we over een eventueel vervolg.

Mijn belangrijkste redenen om 'Ja ' te zeggen zijn dat ik nog nooit in de horeca heb gewerkt, iets wat ik altijd wel heb willen doen. Mooie kans om iets dat ik twintig jaar geleden had moeten doen, alsnog te doen. Verder is de Dali hump een inspirerende omgeving, met name vanwege de persoon van de eigenaar. Sun is een Chinees met een droom en een visie. Hij wil van de Dali hump een 'platform for dreams' maken door Chinezen en Westerlingen samen te laten werken voor een eveneens gemengde clientele, waarbij hij zich vooral richt op de artistieke gemeenschap van muzikanten, schrijvers, dansers en wat dies meer zij. Naast het hostel, de bar en het restaurant houdt hij zich ook bezig met evenementen, festivals met name. Hij is aangesloten op eigenlijk alle grotere projecten die op artistiek gebied in Yunnan, Guanxi, Guangdong en Sichuan op de rol staan of komen te staan. Goede man om te leren kennen en om een tijdje voor te werken, lijkt me. Voor het salaris moet ik het niet doen, ik verdien hier in een maand wat ik in Nederland in anderhalf uur verdiende... Maar ik ga een hoop interessante mensen ontmoeten, er gaan een hoop interessante mogelijkheden langskomen en ondertussen ga ik vooral een hoop lol hebben. De eerste ideeen om andere dingen ernaast te gaan doen ontstaan al. En, het grootste verschil met Nederland blootleggend, hier in China, met name in Yunnan, kan het ook echt, zonder gemeente, brandweer, politie, belastingdienst en ander volk dat vooral bezig is met mensen tegenhouden....

Tussen dat laatste bezoek aan Dali en nu, ik ben sinds een dag of drie terug in Dali, heb ik in Kunming en Guangzhou een hoop contacten gelegd met mensen die wellicht interessant zijn voor de bar. Een van mijn belangrijkste taken zal zijn om, naast het introduceren van managementsystemen in de bar zoals openings- en sluitingssroutines, stockcontrol, enzovoorts, evenementen te organiseren zoals liveoptredens van bands en dj's, lezingen, workshops en wat we nog meer kunnen bedenken om inspirerend volk naar hier te halen en hier te houden. En daar moet je contacten voor leggen. En dat was op zich ook de belangrijkste reden voor het feit dat ik weinig aandacht aan blog, email en andere zaken heb gegeven, ben een soort van druk geweest. Op een heel andere en vooral veel leukere manier dan ik wel eens druk was in Nederland, overigens.

In Guangzhou ben ik ook nog een dag samen geweest met Christina. Ondanks hobbels en gedoe zijn we nog steeds samen, ik hoop dat ze in september een weekje ofzo naar Dali kan komen.

Kijk maar eens op http://dalihump.com/ voor wat achtergronden van de plek waar ik nu werk. Voor 2.000 kuai per maand, ik betaal 50% voor drank en 30% voor eten in het hostel. En drie bier per dag gratis haha. En ze hebben me ondergebracht in een kamer in een Chinees hotel, netjes en schoon, voor 400 kuai per maand, da's ongeveer 45 euro... Zo lang ik er geen geld op toeleg vind ik het best voor de komende maanden, ik geef in ieder geval niet zelf geld uit. Daarnaast gaan ze me helpen bij het vinden van een goede priveleraar Chinees, dat hoop ik er ook uit te halen, een goed begin met de taal.

Over een week of twee komen Max en Kors naar Chengdu, daar kijk ik erg naar uit.

Reacties

Reacties

Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrwin

Yo brother,

klinkt leuk! Misschien kun je een chinese I-dolls organiseren? Karaoke gaat er ook in als koek daro trouwens.

Volgens mij valt het wel mee in NL, alhoewel......

Hier is het nog puik van der sluik.

Ramadan Kareeeeeeeeeeem!!

Edlira

Hey Nuhi, da's lang geleden, ik heb je verhaal gelezen en ik heb je wil en je blijheid in kunnen eruithalen, dat is pas mooi, toch??

Ik vind het heel fijn dat je dit gaat doen, het ligt ook aan je, horeca en evenementen staat voor:(gezellig/druk/voldoening)
Geniet ervan!

Groet,
Edlira

Coen

Beste Nuriev,
Als trouwe lezer van jouw uitspattingen is mij natuurlijk de luwte van de afgelopen weken niet ontgaan. Ik maakte me al zorgen! Niet nodig zo blijkt maar weer. Die bar in Dali klinkt super! Een kolfje naar jouw hand. Volgens mij heb je horecaervaring genoeg, een indrukwekkende staat van dienst zelfs, zij het aan de ander kant van de bar (als veurzitter en bijna-burgemeester). Dat wordt een gezellige bende, waar ik best graag even een kijkje zou willen nemen. Hier gebeuren ondanks Terrible Wilders toch ook nog leuke dingen: zo is afgelopen donderdagnacht onze dochter geboren. Ze heet Sarah. Ik wens je veel plezier en blijf te stories op de voet volgen. Groeten, Coen

Rogier

Nuhi, morgen ga ik naar "donderdag Meppeldag", er treden dan allemaal Amsterdamse artiesten op, zoals Dario en Tjerk. Zal ik namens jou aan ze vragen of ze belangstelling hebben om in jouw club in Dali op te komen treden? Ik weet denk ik het antwoord al, maar vraag het toch maar even :-). Succes met die nieuwe avontuur, lijkt me echt wat voor jou!

Jan uit A'doorn

Inspirerende omgeving en leuke site. En als het drie biertjes per dag zijn ter grote van wat ik op de foto zag dan gaat het helemaal goed komen. Kriebelt wel...wellicht even met Go praten om te kijken of er nog budget is voor kleine breakout :)

Nuhi

@ Edlira, leuk om van je te horen! Hoop dat alles goed gaat met jullie, hebben jullie al een huis gekocht? Ik heb misschien nog wel een keer een paar goede Westerse chefs nodig om wat mensen te trainen hier, misschien iets voor jou en Merlijn om een paar weken hier langs te komen?

@ Coen, gefeliciteerd! Ik hoop dat Sarah nog veel meer geluk in jullie levens brengt dan jullie al hadden, ben erg blij voor jullie en op-een-goede-manier-beetje-jaloers ;-). Al gediplomeerd rotsenhakker / zandduiker?

@ Rogier, ben al met Lau in conclaaf om de nodige contacten te leggen ;-). Vel plezier daaro!

@ Jan, zal ik vast een kamer voor je reserveren? ;-).

Miranda en Marcel

Hey Nuhi,

We zitten op het moment in Spanje en hadden het vanmorgen nog over je. Ook wij maakten ons een beetje ongerust over je. Heel blij dus om van je te horen. Pas goed op jezelf! Of laat goed op jezelf passen, dat mag natuurlijk ook....

Nuhi

Roerend, al die bezorgdheid, ik zal het wel verdiend hebben door de afgelopen jaren regelmatig in zeven sloten tegelijk te lopen... ;-))

Nou even serieus, uiteraard ben ik op een bepaalde manier blij met jullie bezorgdheid want die bezorgdheid betekent dat ik ook na zes maanden weg te zijn nog in jullie harten aanwezig ben en daar word ik blij van!

Nogmaals mijn excuses voor het veroorzaken van de bezorgdheid, waarvan ik denk dat 'ie volledig overbodig is (voor nu haha). Want het gaat me goed en ik ben blij.

En ik hoop dat naast Max en Kors er snel vrienden uit Nederland hier in China komen vaststellen dat het me inderdaad goed gaat ;-).

@ Marcel en Miranda, Spanje?!? Ik dacht dat jullie je vakanties tegenwoordig exclusief op Texel doorbrachten? ;-) Veel plezier, ole!

Arie

Hi Nuhi,

Fijn om te lezen dat het nog goed met je gaat. Ik ben er zelf 5 weken tussenuit geweest naar Amerika. Met een camper de westkust langs getrokken. Heel veel gezien. Door het heerlijk weer, relaxte houding daar en de harley's die voorbij kwamen (geen helm, T-shirtje heerlijk), kwam de gedachte over emigratie vaak voorbij, dus kan ik me goed voorstellen dat je nog niet terug wil. Heel veel plezier nog. Groeten Arie

Merlijn

Yo Stenvers,

Dat is een tijdje geleden!
Vet cool man dat ondernemen in die bar en inderdaad voor tips trucs, concepten zou het super leuk zijn om een keer langs te komen.

Zet hem op!

Groet

gemuse

nuhi, if you wanna play with me. sorry ...... i will do the same, i was loving you, but you joke with me, i can't stand for it. you are the lier ...... i want to let your friend know, you are playmate and hurt me a lot, ok

Joyce

Nou Nuhi, je hoeft geeneens te bloggen hoe het gaat met de Chinese meiden, dat doen zij wel voor je ;-)

Nuhi

@ Joyce: "A woman scorned", zullen we maar zeggen. Ben voor mijn eigen gevoel aardig netjes geweest en in ieder geval duidelijk. Je zou de smsjes eens moeten lezen die ik de afgelopen 24 uur heb ontvangen, genoeg materiaal voor jarenlange gevangenisstraf wegens smaad, laster en bedreiging in Europa...

Miranda en Marcel

We laten het verhuren in de zomer en gaan zelf niets doen in Spanje. Nog meer vragen over interim management?

Gr. Marcel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!