brodernabunyak.reismee.nl

Terug in JingHong

Hoi lezers,

Inmiddels ben ik weer neergestreken in JingHong, Dai Autonomous Prefecture Xishuangbanna, Yunnan, China. Het is een hele mondvol maar ik wilde jullie de volledige locatie niet onthouden. Het is in Chinese ogen een 'backwater' maar voor mij is het op dit moment de perfecte omgeving om een tijdje zoek te brengen. Het weer is fantastisch, een graadje of dertig overdag en 's ochtends en 's avonds lekker koel, relaxte mensen, zeker voor Chinese begrippen, de sfeer lijkt op die van de zuidelijke Balkan en daar voel ik mij erg in thuis. Ik denk er dan ook hard over om hier wat langer te blijven. Brian kwam met een geweldig idee voor een guesthouse en ik ben gisteren begonnen met het scouten van locaties daarvoor. Naast de versnellingsbakken is dat een leuke tweede lijn voor bezigheden. En ook de windmolens van Erwin beginnen hier aandacht te trekken. Goede ontwikkelingen.

LiQiang en ik hebben van DaLi de bus genomen naar KunMing. In KunMing zijn we met de kabelbaan en stoeltjeslift naar het uitzichtpunt in de West Mountains gegaan. Mooie uitzichten over heel KunMing en omgeving. Na alle weken die ik gedurende de afgelopen maanden in KunMing ben geweest was dit eigenlijk het eerste echte toeristische uitje dat ik daar ondernam. Wel de moeite waard, ik vind hoge punten met uitzicht op steden fantastisch en dit was na het uitzicht op Cape Town vanaf Table Mountain of Signal Hill het mooiste stadsgezicht dat ik ooitheb gezien.

Nadat we van KunMing naar JingHongwaren gevlogen, hebben LiQiang enik een aantal toeristische uitjes ondernomen. Zij was nog nooit hier in de buurt geweest en ik heb haar een aantal plekken laten zien die ik dit voorjaar had ontdekt toen ik hier was. Een motorritje over de oude weg over de pas, vol kuilen en gaten, naar MengYang, fietsen langs de Mekong naar GanLaBa, een bezoek aan Manting Park samen met Toby, een Engelse fotograaf en zijn Chinese vriendin Annina. En ook weer gezwommen in de Mekong, een uitje met Toby, Annina en Tony, een donkere, veelal jazzmuziek neuriende, Amerikaan.

Daarna heb ik met LiQiang de Wild Elephant Valley bezocht, de laatste plek in China waar nog olifanten in het wild voorkomen. Tijdens het motorritje een paar dagen voordat we het park bezochten kwamen we ook in de vallei uit en toen hadden we de mazzel een paar olifanten te zien. Maar goed ook, want tijdens het bezoek aan het park dat in de vallei ligt hebben we alleen bij de ingang van het park twee geketende olifanten gezien. Het park was weer eens een traditionele Chinese toeristenval. Redelijk smaakvol gedaan maar toch, de Chinese toergroepen die achter de vlag van hun gids aanlopen zijn vervelend gezelschap. Het leukste eraan was een ritje in een stoeltjeslift over de vallei heen. De dag erna heb ik afscheid genomen van LiQiang die terug moest naar BeiJing voor het volgen van een aantal cursussen. Ze komt misschien met een week of twee een paar dagen hierheen met een vriendin van haar die voor CCTV, de Chinese staatstelevisie, een project doet op het gebied van culturele minderheden in Yunnan. Dit kon er wel eens toe gaan leiden dat ik via via wat contacten in de lokale overheid kan gaan leggen. Zou mooi zijn voor de ondersteuning van het guesthouse idee, zonder 'guanxi', zeg maar netwerk, gebeurt er hier weinig.

Nadat LiQiang vertrok heb ik met Toby en Annina de Mandian waterfall bezocht. Een hike van een uur of twee door de jungle om bij een wat 'underwhelming' waterval uit te komen. De hike en met name de weg terug door het rivierbed, klimmend en glibberend over enorme, door het water spekgladde rotsblokken waren zo leuk en fascinerend dat ik het kleine watervalletje maar voor lief heb genomen. Het was voor mij de eerste keer dat ik een kijkje in de jungle nam en dat was zeker de moeite waard. Het is de vraag hoe lang dat stukje jungle nog bestaat, de ontwikkelingen hier in de buurt in ogenschouw nemend. Ontbossing en herbebossing met commercieel plantgoed en bomen, de uitbreiding van het toerisme, het zal wel niet lang meer duren voordat dit laatste stukje jungle eraan gaat. Jammer maar onvermijdelijk.

Ben verder begonnen met het bestuderen van de Chinese taal. Heb het lang uitgesteld om daar wat structuur aan te geven maar nu ik heb besloten een tijdje in JingHong te blijven heb ik hier een tutor gezocht en gevonden. Leuke meid, eigenaresse van een bar. We hebben de deal gemaakt dat zij mij helpt met Chinees leren, in ruil help ik haar met het genereren en uitvoeren van ideeen om haar bar voller te krijgen. Eerste les gehad en ik heb gisteren twee uur woorden zitten leren. Best moeilijk om me daarop te concentreren en weer in een soort van studieritme te komen maar het zal wel lukken. Gisterenavond in haar bar de eerste les in de praktijk gebracht en dat was erg leuk. Het bleek dat ik inmiddels wel in staat ben een eenvoudig praatje te maken. Ik heb aardig wat woorden opgepikt de afgelopen tijd en begin die nu zo langzamerhand tot zinnetjes te maken. Spannend vooruitzicht, Chinees spreken. Ik spreek al een taal of wat en versta er nog een paar meer maar Chinees toevoegen aan dat rijtje is voor mij toch echt het ultimum.

Reacties

Reacties

Humphrey

Ideeen om haar bar vol te krijgen is heel eenvoudig, nodig al jouw volgers/lezers uit en de bar zit vol. We moeten wel even kijken hoe we de reis gaan bekostigen. Toch maar niet doen dan!

Bij het kiezen van een bar let ik op de inrichting en of er al mensen binnen zitten. Zet dus standaard een aantal gasten/vrienden/familieleden aan de bar. Mensen zijn nieuwsgierig en willen doorgaans graag weten "wat " er te doen is. En vergeet vooral niet om veel vrolijke gezichten en hard gelach eraan toe te voegen. Nuhi, je kunt aan de slag.
Succes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!