brodernabunyak.reismee.nl

Geweerschoten en meer

Het geluid van geweerschoten rolt door de heuvels om me heen. Honderden schoten verscheuren de atmosfeer van een rustige avond. Omdat het geluid zich vermengt met dat van bruiloftsdrums weet ik dat er niets aan de hand is. Het is Albanees vuurwerk. Kogels voor liefde. Normaal gesproken, dat wil zeggen in de meeste andere Europese landen, zou de politie in een oogwenk arriveren zoals ik vorig jaar in Malmö ervoer. Hier, nabij Skopje in Macedonië, weet de politie wel beter. Het Albanese dorp dat de bruiloft viert binnenvallen zou alleen door het leger kunnen en zelfs dan zou het een enorme prijs vragen.


Na twee natte en voor mij heel koude weken in Nederland vlieg ik naar Skopje voor familiebezoek in Skopje, Prishtina, Kacanik en Bicaj. Ik ben er twee jaar geleden voor het laatst geweest maar wanneer ik aankom lijkt het alsof het gisteren was. Niks verandert daar. Nou ja, een ding was anders, ik kom aan op de dag dat de ramadan begint. En aangezien de meeste van mijn familieleden moslims zijn, is dat wel iets dat opvalt. Ik eet dan ook iedere dag “iftar”, de eerste maaltijd van de dag na zonsondergang.


Ik breng de dagen door met familiebezoek. De hele regio zit vol “kusheri” zoals dat in het Albanees heet, “neverij”. Ooms, oud-ooms, neven van eerste tot en met zevende graad. Honderden. Verder verzorg ik het graf van mijn vader dat ik twee jaar geleden heb laten opknappen.


Na terugkomst in Nederland wacht de computer. Zoals eerder gezegd schrijf ik tegenwoordig voor Nuzakelijk.nl en ik verneem net dat ik daar een vaste plek op krijg. Iedere twee weken op woensdag, te beginnen op woensdag 31 augustus. De afgelopen weken heb ik al wat stukjes geschreven, je vindt ze op http://www.nuzakelijk.nl/nuhi-bunyak/. Daarnaast is twee weken geleden een opinie artikel van mijn hand gepubliceerd in NRC Next.


Ondertussen is mijn bedrijf in China een feit, de business licentie is binnen. Nu de papieren voor mijn business visum nog en ik ben legaal in China wanneer ik terugga. Samen met twee schoolkameraden uit Hengelo – Marcel Klein Breteler en zijn broer Ido – ben ik bezig om voor mijn bedrijf een dienst te definieren die zij in Nederlad gaan marketen en die ik in China ga uitvoeren: marktonderzoeken voor Nederlandse / Europese bedrijven die een partner zoeken in China. Spannend en leuk om te doen. En bij deze een oproep aan iedereen die dit leest: hoor / zie / weet je bedrijven die “wat met China” willen doen, ik kan helpen.


Het lijkt er op dat ik rond de 15e september weer terugvlieg naar China. Kan nog iets later worden wanneer de visum papieren nog wat op zich laten wachten maar veel later niet. Ik heb naast het bedrijf ook een deel van de aandelen gekocht in een Wang Tian Shu Deli & Restaurant in Jinghong en aangezien 1 oktober het nieuwe seizoen begint wil graag zo snel mogelijk terug om daar ook aan de slag te gaan.


Er gebeurt dus genoeg.

Reacties

Reacties

Florian

15 september? Dan moet een keertje fietsen en een hapje eten nog lukken.
Hier in Oostenrijk gaan de pedalen stevig rond, Alpe d'Huez is er niets bij. Stijgingen tot 32% al onder de wielen zien doorgaan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!