brodernabunyak.reismee.nl

Terug naar Jinghong...

...wat toch een soort Chinees Oegstgeest is.

Het is zover. Tickets gekocht, visum is onderweg. Weliswaar een toeristenvisum omdat er nog twee Belangrijke Papiertjes ontbraken voor een businessvisum. Het ene Belangrijke Papiertje is een officiele uitnodiging van mijn bedrijf aan mij persoonlijk, goedgekeurd door de Chinese immigratiedienst. Wachttijd twee weken, zo bleek. Het andere Belangrijke Papiertje is een gezondheidsverklaring. In China werd me verteld dat ik die na terugkomst moest gaan halen. De Chinese ambassade in Nederland blijkt daar eigen beleid in te voeren, die geeft geen businessvisum af zonder zo'n verklaring. Röntgenfoto's maken van de borstkas, HIV-test, nog wat meer testjes. Hier in Nederland al snel goed voor een gepeperde rekening en een hoop geregel, in China is het een standaardprocedure die een dag duurt en een paar tientjes kost. Dus vlieg ik terug, regel die dingen en ga dan nog weer een weekje naar Bangkok om daar mijn businessvisum te halen.


Bij terugkomst in China wacht het nodige werk. De marketing voor het restaurant moet worden opgezet en er is nog het nodige te doen aan de administratie, het menu en de decoratie. Het hoogseizoen begint op 1 oktober dus mijn timing is goed. Verder zal ik druk zijn met de handel die ik samen met Marcel en Ido aan het opzetten ben, moet ik Mike gaan bezoeken om na te gaan waar hij staat met zijn versnellingsbakken en heb ik aan Erik – van Erik's Delicatessen in Amsterdam Oost – beloofd onderzoek te doen naar de mogelijkheden om goede kaas naar China te gaan brengen. Want die is er momenteel niet te krijgen. En dan is er nog de theeclub. Ik hoop in de loop van oktober daar een deal mee te maken zodat ik weer wat centjes ga verdienen. En op http://www.nuzakelijk.nl/nuhi-bunyak/ dienen iedere twee weken 500 leuk geschreven woorden van mijn hand te verschijnen. Leuke vooruitzichten. Ik ben er na anderhalf jaar wel weer aan toe om wat te gaan doen en een beetje druk te zijn.Met de nadruk op “een beetje”.


Naast het werk wacht het meisje. Ik kijk er erg naar uit om de komende tijd leuke dingen te gaan doen met Tian Tian. Die is erg druk geweest met het restaurant terwijl ik hier aan het lanterfanten was dus die wil ik een beetje in de watten gaan leggen. Wanneer ik mijn verblijfsstatus in China heb geregeld wil ik snel met haar wat reisjes gaan maken. Laos, het noorden van Thailand, Tiger Leaping Gorge waar ik nog steeds niet geweest ben, ik heb nog wel een verlanglijstje.


Ook de studieboeken wachten. Gezien mijn plan om voorlopig in China te blijven moet ik nu toch echt serieus met de taal aan de slag. Ik heb een goede lerares gevonden in Jinghong en het plan is om een uurtje of zes per week les te gaan nemen. Ook in het lezen van karakters dus heel snel zal het niet gaan. Maar de aanhouder wint, is hier het devies.


De laatste paar weken in Europa ben ik aardig wat de hort op geweest. Zweden, Utrecht en Amsterdam en Zuid-Duitsland. Veel mensen gezien en veel lol gehad. Maar... ik wil nu toch echt wel graag terug. Ik ben blij met dat gevoel omdat ik toch maar het besluit had genomen in China te blijven zonder zeker te weten wat ik zou voelen wanneer ik weer in Europa zou zijn. Welnu, ik heb een leuke tijd gehad, geen plezier aan het weer beleeft, wel aan familie en vrienden maar ik wil terug. Ik stoor me aan teveel dingen hier, met name de sfeer van “doom and gloom”. Die snap ik wel, ik lees de financiele paragraaf in de krant ook, maar ik kan er slecht tegen. Dus snel terug naar China en de permanente vakantiesfeer van Jinghong. Volgende verhaal – en dat wordt weer een verhaal in plaats van een agenda bespreking – vanuit hot & sunny Jinghong!

Reacties

Reacties

Laszlo

Hi Nuhi,

Even tussen de drukte door je agenda doorgenomen. Laat dat "beetje" maar weg want de trein is al lang weer op snelheid als ik zo moet inschatten.

Overigens stel ik vast (na je artikel op Nu.nl gelezen te hebben) dat je de goede oude Hollandse Florijn, in latere jaren ook wel de gulden genaamd, nog niet echt los kan laten. Vroeger was het zo dat je voor een BV-tje 40000 guldentjes aan kapitaal moest volstorten echter thans is dat nog 18000 eurootjes. Overigens liggen er wetsvoorstellen om dergelijke nep-kapitaal-stortingen af te schaffen. Terecht natuurlijk want wat voor een verhaalsrecht biedt een lullige 18k euro in deze tijd nog voor een beetje crediteur (hooguit een keertje olie verversen van zij Aston M.).

Nu de minister eindelijk in het openbaar toegeeft dat Griekenland failliet is, uiteraard nadat hij eerst nog ff een paar miljard euri door de Griekse plee heeft getrokken, staat alles in BV-Nederland toch weer in een ander daglicht. De Nederlandse BV zal naar verwachting ook een GmbH (Graaien met beide Handen) worden net als in Duitsland aangezien dat veel beter past bij het gedrag waartoe we min of meer gedwongen worden. Onder het motto: de minister voor zich en wij voor ons allen.....of hoe zat dat nou ook al weer?

Succes met je WFOE.

Greetz Laszlo

Nuhi

Die misser van die 40.000 komt natuurlijk omdat wij in het goede oude gulden tijdperk het belastingrecht hebben bestudeerd en ik er nadien nooit meer naar heb omgekeken. Dus dank voor de update ;-).

Tja, en de gyros zal, net als de pizza en de paella, wel weer een stuk goedkoper worden de komende tijd. De foe yong hai daarentegen zal wel duur betaald gaan worden. Alleen niet door mij :-).

Humphrey

Ja ja, In Nederland geweest en je trouwe volger dat niet eens laten weten, lekker is dat ;)

Nou als ik in China ben, dan bezoek ik wel mijn familie.
Waar woon je ook alweer, wie ben je ook alweer.
O bent jij die import boy ;))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!