brodernabunyak.reismee.nl

Kunming, voor het laatst?

Dag volgers,

Vandaag gaat het gebeuren, de eerste echte reis binnen China. Acht tot tien uur in de nachtbus, ik ben heel benieuwd wat me daarin allemaal gaat overkomen. Joyce heeft daar zo al haar ideeen over, aan haar reactie te zien

Wink
. En zij kan het weten.

The shits zijn goeddeels over, nog niet helemaal. Ik ga dus wel preventief nog twee imodiums slikken voordat ik op de bus stap. Ze waren over maar ik heb gisterenavond 'spicy-eendenlever-op-een-stokje' gegeten in de Humpbar, de bar onder het hostel, daar waar ik tegen Kors had gezegd 'Dat ga ik niet eten, die stokjes!'. Je vindt ze overal op straat en in kleine zaakjes, veelal moslim minderheden die gegrild vlees op stokjes verkopen. Er was maar een lieftallig Chinees barmeisje voor nodig om me over te halen. En een paar biertjes daaraan voorafgaand natuurlijk.

De dag ervoor ontmoette ik een erg aardige Australische dame van 61 jaar die na haar vervroegd pensioen een maand lang naar het park en het museum was gegaan, daarna haar huis had geschilderd en vervolgens dacht 'Dit is het ook niet, ik ga de wereld rond.', en dat dus al een klein jaar volhoudt. Inspirerend, moet ik zeggen. Na het eten ben ik in de Humpbar terecht gekomen op aanraden van een Schots stel en in gezelschap van een Duits/Zwitsers stel waar ik daarvoor mee zat te praten in het hostel. Er zou een band optreden. Kom binnen lopen en loop een Nederlands studiegenootje van Kors tegen het lijf die ik vrijdagavond met Kors had ontmoet en die verteld dat ik de band net heb gemist. Jammer maar het bleek goed te komen want even later klom er een aangespoelde (die term gaan jullie nog vaker horen

Laughing
) Canadees op het podium met een gitaar en een mondharmonica en die begon in zijn uppie de meest geweldige southernrock te spelen. Errug leuk. Verder een Nederlandse fotograag (daarmee bedoel ik een wat al te kunstzinnig-normatieve fotograaf) ontmoet die al een tijd in Kunming woont en werkt, tijdje mee staan geinen. Niet al te laat in bed gekomen en rustig aan gedaan met de biertjes in verband met ondanks fanatiek gesport en het hebben van the shits uitdijende middelregionen.

Gisteren na wat gesport te hebben een beetje gaan rondlopen om de pagode te fotograferen die ik de avond ervoor op weg naar het restaurant met Julie, de Australische dame, had gezien. Na de foto's gemaakt te hebben op zoek gegaan naar een kapper, was in Doha nog geweest maar in Xishuangbanna is het warm en vochtig dus eraf met die handel. Klein zaakje op straat gevonden, tondeuse, wassen en hoofdmassage voor 10 yuan (1 euro). John, gelukkig is offshoring naar China er niet bij voor de kappershandel anders had je een probleem

Undecided
. En als lange (alles is relatief) westerling uiteraard weer veel bekijks getrokken. En nu ik geen hulp van Kors meer heb qua taal komt de Lonely Planet phrasebook wel van pas. Niet dat ze je verstaan, de tonen er goed uitkrijgen vraagt wat meer oefening blijkt, maar wanneer ze kunnen lezen kun je aanwijzen wat je bedoelt.

‘s Avonds nog even de bar in gelopen, het was immers mijn laatste avond in Kunming, om daar Aj Ting te ontmoeten. Of iets dergelijks, Chinese namen beklijven moeilijk bij me, moet ik zeggen. Zij runt zo'n beetje de bar daar, spreekt schattig engels, zoals de meeste meisjes en vrouwen die wat engels spreken trouwens, en was verwikkeld in een soort van drinkwedstrijd met een Beijinger die daar met een fles whiskey voor zich zat en haar steeds mee wilde laten drinken. We hebben samengespannen om ervoor te zorgen dat hij wel dronk en zij niet teveel. Verder zaten er: een Fransman genaamd Pierre, een Noor genaamd Lars, dus weer wat Zweeds kunnen babbelen, en een klein gezelschap voor mij anoniem gebleven Italianen. Ik was 's middags op straat al een Nederlander tegengekomen die in de bloememhandel zat (Erwin, bloemen hebben water nodig

Tongue out
) dus internationaal is het wel hier. Heb vooral met de Noor zitten kletsen, voor zo ver ik daar tijd voor had dan, tussen het geflirt met Aj Ting door. Probeer haar later vandaag nog even haar emailadres te onfutselen voor het geval ik nog terug mocht komen in Kunming. En daar is best kans op, moet ik zeggen, het is me erg goed bevallen hier. Het is druk maar niet hectisch, heb er een paar mensen ontmoet die ik graag nog eens zou ontmoeten. De heren Suh en Yu en mejuffrouw Aj Ting bijvoorbeeld.

Ik moet wel zeggen dat ik er verder nu wel aan toe ben om te verkassen. Ik zou hier op zich nog wel een tijdje kunnen blijven maar dan wordt het een stedentrip met veel barbezoek en dat wil ik niet. Gaan dus. Ben ook de dekens-om-zich-heen-slaande, palmboom-vormige-staart-dragende backpackers in het hostel wel een beetje zat. Zal die ook in Banna en overal elders wel tegenkomen maar de exemplaren van hier ben ik beu. Net iets te aanwezig met hun eigen muziek in de algemene ruimtes, net iets teveel politieke correctheid, waarop zij natuurlijk patent hebben. Het is natuurlijk onervarenheid en vooral hun ding dus ik neem ze niets kwalijk maar ik hoef het ook niet leuk te vinden.

Allright dan, genoeg getyped voor nu, ik ga pakken, douchen en uitchecken. Denk vanmiddag en vanavond (jullie tijd) aan me, ik zit dan te horten en stoten in de bus. Tot later, groeten uit KMG.

Reacties

Reacties

Florian

Mooi om te horen dat 't allemaal goed gaat en ook dat je je darmstelsel weer (vrijwel) onder controle hebt.
Gisteren bij m'n schoonvader geweest, die is getrouwd met een Chinese, en die gaf aan dat Dali en vooral Lijiang erg de moeite waard zijn. Wel veel backpackers maar in Lijiang schijnt te tijd te hebben stil gestaan. Benieuwd naar de verhalen van daar.

Nuhi

Jij bent d'r vroeg bij haha. Hoor zelf ook goede verhalen en heb de foto's van Kors uit Lijiang gezien, erg mooi. Maar eerst naar Xishuangbanna, de zon achterna. Gisteren en eergisterenavond regen gehad hier. Was wel nodig na zes maanden droogte maar voor mij niet goed.

Hans

He Stenvers ik hoop dat je nu niet leeg zit te lopen in een nachtbus. Neem ook is een massage in China, ze schijnen erg goed te zijn. Hoop het van je te horen.

Hans

He Stenvers ik hoop dat je nu niet leeg zit te lopen in een nachtbus. Tot nu toe heb je het nog wat te luux naar mijn zin maar de ontberingen komen hoop ik nog. Heb je wel verdiend na het missen van mijn huwelijk.
Neem in China eens een massage, ze schijnen erg goed te zijn.

Nuhi

Ontberingen genoeg vanacht in de sleeperbus. Moest naar de plee voordat de bus ging en ook onderweg (nog ff gauw twee biertjes voordien, je kent het wel ;-)) en dat waren de meest afschuwelijke schijtgoten, ander woord kun je er niet voor verzinnen. M'n buiktyfus shot iig niet voor niks gehaald haha.

@Hans,
Zo dan, beetje stiekum trouwen als ik weg ben:-). Gefeliciteerd jongen, vele mooie jaren erbij gewenst!

Humphrey

Misschien moet je gewoon overstappen op rijstwijn, schijnt ook een populaire drank te zijn.

Heb je al hond gegeten, daar dacht ik aan toen ik die puppies op de foto's zag.

Gr. Humphrey

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!