brodernabunyak.reismee.nl

Bier en fietsen

Dag allemaal,

Reizen heeft een vervelend element met soms onverwacht grappige uitkomsten: de hele tijd het gevoel van op je hoede te moeten zijn of in ieder geval alert. Op je hoede voor verlies of diefstal van paspoort, centjes, camera en andere belangrijk te achten spullen. Alert op mogelijk leuke mensen, plaatsen, dingen, gebeurtenissen, etcetera. Daar waar deze alertheid je soms moe maakt, heeft ze in mijn geval de afgelopen dagen geleid tot de volgende observatie. Volgens mij wordt de bevalligheid van Aziatische dames voor een belangrijk deel bepaald door hun voeten. Niet dat ik een voor voeten overgevoelige fetishist ben, althans het is mij niet bekend, maar ik zie opvallend veel welgevormde voeten om me heen. Er zijn verschillende invalshoeken voor mogelijke verklaringen van dit fenomeen. Bijna iedereen loopt hier bijna blootsvoets. Dat wil zeggen op slippers, sandalen of, ingeval van dames, op andere niemendallerige touwtjes- of hoge hak-exemplaren met voldoende ventilatie. Uiteraard is dit in hoge mate ingegeven door klimatologische omstandigheden. Bontlaarzen verwacht je niet bij 40 graden en 90% luchtvochtigheid. Deze omstandigheden kunnen veroorzaken dat ik eenvoudigweg meer voeten zie dan in Nederland, dus ook meer mooie (de statistische benadering) en / of dat de mooie me meer bijblijven dan de minder mooie (de psychologische benadering). Het kan andersom geredeneerd ook betekenen dat het minder stringent inpakken van de voeten een weldadig effect heeft op de bevalligheid ervan. Of beter gezegd, het Europese insnoeren in Italiaanse mode of in warme, alles strak omhullende creaties, leidt tot hamertenen, eeltknobbels, ingegroeide nagels en andere misvormende fenomenen (de fysiologische benadering). Volgens mij drie goed wetenschappelijk testbare hypotheses, dus als iemand nog een socioloog, anthropoloog of andere -loog weet die om een onderwerp verlegen zit, ga je gang.

Naast in de weer te zijn geweest met beschouwingen over voeten, hetgeen ongeveer aangeeft hoe druk ik ben want als je daar tijd voor hebt heb je geen gevulde agenda, dat beloof ik jullie

Wink
, ook in de weer geweest met bier drinken en fietsen. Ook al bezigheden die weinig of geen plaats hebben in de overvolle agenda van een drukke manager. Wat ik dan ook niet meer ben. En wat ik misschien ook wel nooit meer ga worden. Het is uiteraard nog veel te vroeg in de reis om welke conclusie dan ook te trekken, maar momenteel kan ik me echt niet voorstellen ooit nog weer in de stress te stapen die management heet. Althans niet op dezelfde wijze en op dezelfde plek als voorheen. Hoe dan wel, of, ingeval dat niet meer kan, wat dan wel, zal onderwerp zijn van veel denkwerk de komende tijd. Waar ik gelukkig alle gelegenheid voor heb. Qatar blijft aanlokkelijk, maar ook hier wat langer blijven dan gepland levert positieve vibes in de onderbuik op.

Terug naar bier en fietsen. Gisterenavond met een Amerikaan zitten praten die, in tegenstelling tot zijn landgenoten van de dag ervoor, wel aangenaam gezelschap was. Gelukkig. Phil is zijn naam, op reis met zijn in Beijing woonachtige zoon Josh. Vietnam-veteraan, gescheiden, woont en werkt in Florida en is een van de bijzondere en schaarse Amerikanen die wel tegenover niet-Amerikanen, en bovendien genuanceerd, kritisch durft te zijn op gedrag van zijn landgenoten en overheid. En dat leverde aangename conversatie op over koetjes en kalfjes maar ook over zaken als oorlog en vrede. Vanochtend de kater enigszins van me afgeschud, wat overigens wel meeviel want ik heb gisteren Harbin bier ontdekt, 3,6% alcohol en smaakt een beetje als maisbier, niet slecht. Overigens heb ik hier vorige week een item op televisie voorbij zien komen waarin Ruud Gullit voor een groot bord met Harbin Beer stond te oreren. Geen idee waar het over ging want het geluid stond uit en karakters lezen gaat mij nog niet zo goed af haha. Wie kan mij vertellen wat Ruud in China doet?

Zojuist weer een fietstochtje gemaakt. De foto's in de serie 'Ghasa en omstreken' spreken voor zich. Het landschap ten zuidwesten van Jinghong was deze keer het reisdoel. Uiteindelijk kwam ik uit op een heuvel met een rubberplantage. Ben het betonnen pad dat omhoog slingerde achter de rubberbomen langs naar boven gevolgd en werd beloond met een schitterend uitzicht. Was wel vermoeiend, op een te kleine fiets een te steile helling op karren. Maar goed tegen de buik en voor de conditie.

Naschrift: het goede antwoord op mijn vraag over Ruud Gullit is te vinden op http://english.cctv.com/program/sportsscene/20100326/101746.shtml

Met dank aan Kors!

Reacties

Reacties

Marcel

Ik ben toch bang dat je al te lang alleen op reis bent. Ik zie toch echt een fetish in de dop.

Nuhi

Haha, dat zou maar zo eens kunnen... Houd me in de gaten ajb, als ik nog een keer over voeten schrijf is het mis.

Erwinb

Niks mee met een voeten fetish!

Rrrrrrrrrrrrrrrwin

Leuk verhaal weer! Chinezen zijn dol op voeten. Klompvoetje uitgevonden om de hele voet in een keer in de mond te kunnen blijven nemen, dus....

Merlijn

Hoi Nuhi,

Erg leuk om je verhalen te lezen!
Iets wat fietsen betreft als je het leuk vind moet je op internet de laaste 20 km van de Ronde van Vlaanderen terug kijken. Zondag gereden. Cancellara had werkelijk een brommer ingeslikt, de woorden ven Ducrot! Hij reed Boonen helemaal kapot! Ik weet zeker dat jij dit als fiets fan erg kan waarderen.

groet en hou je haaks

Nuhi

Had de brommer al meegekregen, stiekum al even gezocht naar de Ronde. Ik probeer komende zondag via internet Parijs - Roubaix wel even te kijken.

Florian

Zo, even de laatste 4 logs gelezen en m'n complimenten voor je schrijfwijze en je output. Geweldig hoe je alles weet te verwoorden en hoe je elke keer genoeg motivatie en inspiratie hebt om alles op 'papier' te zetten.

Super!

Humphrey

Hoi Nuhi,

Wij Nederlanders lopen niet op blote voeten, Moet je je eens indenken dat je Balkenende, Verdonk, Halsema en Wilders op hun blote voeten ziet.
Wat doe je dan? Nee lekker in China laten die blote voeten cultuur. Als Ruud het maar niet exporteert.

Dirk

Hoi Nuhi

Jij hebt je nieuwe job allang gevonden toch, (reis)verhalen schrijven/vertellen ? Alleen nog een donation knopje toevoegen en dan $$ !

Nieuwe vorm van trans- en inspiratie-management by traveling around / storytelling of zo ? Of Management-by-walking-around-barefeet ?


Groeten Dirk

Nuhi

Haha, Dirk en Florian bedankt voor jullie inspirerende feedback, of feetback?

smet

nog geen foto van voeten gezien, kerel!

Rogier

Nooit gedacht dat ik op een reisverslag een hele verhandeling over voeten tegen zou komen. Maar desalniettemin zijn je verhalen vermakelijk en lezenswaardig! Hulde!

Martin

Dat voeten ding moet je in de gaten houden, heel ongezond, je weet nooit waar die voeten allemaal zijn geweest.....

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!