brodernabunyak.reismee.nl

Daar gaat ze...

Hoi volgers,

Tja, en toen was ze weer weg... Heb de afgelopen dagen mijn tijd besteed aan Mike's versnellingsbakken, maar vooral ook aan Lily. Dus even niet aan mijn geschrijf en daarmee aan jullie. We zijn maandag naar het Hump hostel verhuist na het weekend in het Jin Shen hotel te hebben gelogeerd. Overheidshotel dat vooral gebruikt wordt voor partijdoeleinden, heb ik me laten influisteren. En dat was goed te merken. Alles keurig op orde, schoon en netjes, maar totaal wezenloos personeel. Kreeg bij het uitchecken gedoe over een flesje water van omgerekend 20 cent, moest betaald worden want het stond op een of andere lijst dus was het waar dat wij het flesje hadden leeggedronken. Lily begon daar een discussie over op dezelfde toonhoogte als een tijdje terug met de taxichauffeur in Jinghong

Undecided
maar dat hielp allemaal niets. Na een paar minuten naar het heen en weer gebek te hebben geluisterd heb ik maar ingegrepen en beide discussianten op strenge toon verboden door te gaan. Heel ongewoon hier, hard discussieren mag wel maar streng zijn mag alleen in noodgevallen volgens mij. Heb het flesje betaald en ben voor het laatst in dat hotel geweest. Uiteraard. Niet dat het personeel daar wakker van ligt, kloppende lijstjes zijn natuurlijk belangrijker
Cool
.

Vrijdagavond zijn we met Matthijs, een Nederlander die hier Chinees studeert en die ik via Kors had leren kennen tijdens mijn eerste week hier, uit geweest. Hij en een vriendin van hem hadden erg veel lol bij het zien van de interactie tussen mij en Lily. Is natuurlijk ook om te schateren, iedere keer wanneer ik haar wat in het Engels probeerde duidelijk te maken moest ze het opschrijven in haar 'luchtschrift' - als variant op de 'airgitaar'. Want lezen en schrijven gaat wel maar verstaan en spreken niet. Schijnt wel normaal te zijn hier, Engelse les is op de middenschool vooral een schriftelijk gebeuren. Door het luchtschrijven heen hier en daar mijn eerste Chinees ertussen en verder vooral veel handen- en voetenwerk. Matthijs vroeg me of het niet een beetje lastig was, de gebrekkige communicatiekwaliteit, waarop ik toen nog antwoordde dat niet heel genuanceerd kunnen communiceren ook zo zijn voordelen kan hebben. Geen lastige vragen zoals 'Hoe moet dat nu verder met ons?', bijvoorbeeld. Kom ik straks nog op terug.

Maandag mijn pas ingeleverd bij het PSB, oftewel het Public Security Bureau. Afdeling Visa extensions. Klein kantoortje met twee heren erin, beide in het bezit van een uitgestreken douanegezicht. En inderdaad, het gaat een week duren, zoals ik al verwachtte. Geen probleem overigens, Kunming blijft leuk en mooi en bovendien had ik na mijn eerste gesprekken met Mike eind vorige week toch al het plan opgevat om deze week bij hem op kantoor te gaan zitten om zoveel mogelijk van hem te leren over zijn transmissie en over de markt. Ben derhalve deze week na een maand of drie zowaar weer aan het werken geweest! Wat niet zo voelde, overigens. Het totaal afwezig zijn van druk en haast maakt het tot een heel aangename bezigheid. Ik vind nieuwe dingen doen altijd leuk, ik krijg er erg veel energie van, zoals mijn arme, druk met andere dingen in de weer zijnde broer helaas moet merken aan het aantal emails en daarin opgenomen vragen van mijn kant

Tongue out
. De eerste bedrijven om aan te schrijven zijn in beeld, de concurrentie is in beeld, de eerste lijstjes met produkten en hun prijzen zijn opgesteld dus zodra mijn broer wat tijd heeft kan ik met hem in conclaaf over hoe nu verder. Mike heeft geen haast maar wil natuurlijk wel graag voortgang zien en aangezien ik de rechten voor een halfjaar heb vastgelegd wil ik wel graag in dat half jaar gaan bewijzen dat wij de partij zijn om dit in Europa mee te blijven doen. Blijft dus spannend maar vooral ook leuk. Mike is op zich een rare, typisch Koreaans - Aziatische gozer maar ik kan het wel met hem vinden. Kors had wat meer moeite met hem geloof ik.

Het werk dat ik wilde doen deze week had wel tot gevolg dat Lily terug ging naar Jinghong, zij had geen zin om in de weg te lopen of de hele dag alleen te zitten. Begrijpelijk en voor mij ook prima, de afleiding die zij bood had al mijn andere bezigheden al tot een minimum teruggebracht. Engelse les, de bakken, schrijven, er gebeurde weinig de laatste twee weken. Dus zij regelen dat ze terug kon. Ze zou dinsdagavond meeliften met de man van een vriendin van haar zus die buschauffer is

Laughing
, zo gaan die dingen, niet alleen hier, ook uit Kosova en Albanie ken ik dergelijke regelingen. Alleen een probleempje: bus vol. Dus geen plaats voor Lily. De hele middag samen in ons steenkolenchinengels elkaar geprobeerd duidelijk te maken wat er tussen ons aan de hand was, was toch wel wat meer dan alleen maar twee weken lol maken blijkbaar, de nodige traantjes gingen over tafel en elkaars schouders. En dan is moeizaam communiceren ineens minder leuk. Vervolgens langzaam hand in hand richting busstation gewandeld maar ja, het eind van het liedje was dat we samen terugliepen naar het hotel voor een onverwachte, extra avond samen. Mooi maar ook raar. De volgende dag ben ik vroeg naar Mike gegaan terwijl Lily naar een vriendin ging, in afwachting van de bus van die avond. Die niet ging. Dus nog een avond samen. Nog mooier en nog raarder. Het werd op die manier wel het langste afscheid ooit. En aangezien de duur van het afscheid mede de moeilijkheidsgraad ervan bepaald was dit een heel lastige. Ze is uiteindelijk gisterenavond met de bus mee gegaan, we hebben afgesproken via mail en sms contact te houden de komende tijd. Ik kan en wil niet meer beloven dan dat en aangezien zij al een slechte ervaring met een gouden-bergen-belovende buitenlander had gehad had zij vooral behoefte aan duidelijkheid en waarheid. En dat verdient ze uiteraard ook. Het is een lieverd, een lolbroek en een fixer, een prachtig mens, volkomen zichzelf in alle situaties, tot op het schaamteloze af. En dat is voor een in sommige opzichten wat al te geremde Alba-Tukker mooi om mee samen te zijn. Maar voorlopig dus niet meer, ik ben weer alleen.

De laatste avond dat Lily hier was, eergisteren hebben we het dan over, had ik overigens, terwijl ik op haar bericht zat te wachten of ze mee kon met de bus of niet, in het hostel kennis gemaakt met een mede-Tukker, uit Hengelo nog wel. Het blijft me soms verbazen hoe klein de wereld eigenlijk is. Remco heet hij en Remco verblijdde het gezelschap met een zak met chocolade paaseitjes. De smaak van thuis, want aan 'koekoeloe' (of iets in die trant) doen ze hier niet. In het gezelschap bevond zich overigens een wel heel vreemde figuur: een Duitser met humor! (sorry Hans, Guido

Wink
). Ik heb me helemaal ziek gelachen met die gozer. Zoals het Amerikaanse setje uit het vorige verhaal op een vervelende manier China zat te kritiseren, zo grappig deed deze Duitser genaamd Paul het. En dan blijkt maar weer: c'est le ton qui fait la musique. Daar waar ik me gek ergerde aan het setje, lachte ik me een kriek met Paul. Verschil: toon, maar ook wel inhoud. Zijn kritiek kwam niet vanuit gepreoccupeerde posities over hoe-het-zou-moeten-zijn, maar vanuit kleine en soms ook grotere ervaringen uit het dagelijks leven. En dat is heel wat anders. Een van de dingen waar hij zich aan ergert is het Chinese kopieren. Paul werkt voor een Duitse machinefabriek, hij neemt machines in gebruik samen met en voor klanten. En hij vindt zichzelf tegenwoordig vaak terug achter machines die helemaal gekopieerd zijn, behalve een of twee kleinere componenten die ze dan nog uit Duitsland halen. Schaamteloos. En dat snap ik wel. Ik val hier ook van de ene verbazing in de andere wat dat betreft. In Kunming zijn bijvoorbeeld een aantal Nike winkels te vinden. Echter, iedere Nike store wordt geflankeerd door tenminste een maar meestal twee Chinese concurrenten: Meike en Erke. Je verzint het toch niet? Allebei een soort van golvende variant op de Nike swoosh als logo, exact hetzelfde assortiment, waarschijnlijk ook nog uit dezelfde produktielijnen ook. En ook andere, wat minder eenvoudige produkten zijn de sigaar: je ziet een BMW X5 rijden, kijkt een keer goed, niks X5, kopie. Misschien wel in licentie, geen idee, maar dan nog. Maar ik vind dat tegelijkertijd ook wel weer mooi, juist dat schaamteloze ervan. Bovendien vind ik ons Westerse merkenbeschermingsrecht ook ietwat uit balans, dat mag best wat vrijer van mij. De corporate IP juristen mogen best een toontje lager zingen en als de Chinezen dat kunnen veroorzaken, mij best.

Als afsluiter dan nog wat plannemakerij. Ik ga morgen op uitnodiging van en met Mike en een vriend van hem uit Korea, professor in de autotransmissietechnologie (scrabblelaars, opgelet) naar Shi Lin, het Stone Forest. Een van de bekendere toeristendingen hier in de buurt. Erg toeristisch, dus relatief erg duur maar uitgenodigd dus prima haha. Verder ben ik nog aan het overwegen wat te doen nadat ik mijn pas terug heb: Hainan, of toch maar eerst naar Guilin. Ben er nog niet uit, jullie horen het wel. Ga wel maandag of dinsdag verder, dan is Kunming wel weer even genoeg. Ik verwacht hier overigens nog wel terug te kome deze reis, met het oog op de handel.

Reacties

Reacties

smet

Hey hey, alles net bijgelezen na vakantie met uitloop door plat liggend vliegverkeer: was een beetje zoals de busdienst voor Lily, lekker relaxed.
Verhalen worden steeds beter en met Lily hoeft het ook niet meteen als een CVT bakje te lopen.
Mooie wereld, man! Maar niet te hard werken, zeker niet voor een Koreaan!

Joyce

Wat is er mis met Koreanen? Ik ben nu in Seoul en omsingeld door Koreanen namelijk ;-)

smet

Hehe.
Niks mis met Koreanen, maar zij zijn de workaholics.....

Nuhi

@ Joyce,

Kom je nog naar China nu je toch in de buurt bent? ;-)

Joyce

Nee, ik kom niet naar China. Ik heb maar 2,5 week vakantie, net genoeg om wat werelderfgoederen af te checken hier ;-)
Shi Lin staat trouwens ook op de lijst. Al vond ik het niet zo boeiend, veel te veel duwende groepen chinezen

Nuhi

Heb Shi Lin niet gehaald, avond ervoor beetje te laat geworden. Wordt een prachtig verhaal ;-).
Veel plezier daaro!

Sylvia

Pffft, echt supergrappig te lezen dat ze ook daar... hoge prio geven aan kloppende lijstjes!
"shit shit shit, waar is m'n sheet, sheet, sheet"

Nuhi

Ahaha, die was ik bijna vergeten, ons RDW programma management motto ;-)). Was het een carnaval hit in Grun'n dit jaar?

Teuntje

Nuhi! wat fijn dat je het zo fijn hebt en wat fijn dat je daar zo heerlijk over schrijft. Enjoy... x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!