brodernabunyak.reismee.nl

Luna en bubbels

Hoi mensen,

Een wat meer bespiegelend verhaal deze keer, weinig reisinfo, dat komt de komende dagen wel weer. Ik zal proberen mijn bespiegelingen over China en de mensen die ik ontmoet een beetje te scheiden van de meer reisverslagachtige verhalen. Op die manier kan ik de verhalen iets korter houden en zijn jullie in beter staat om te besluiten wat je wilt lezen en wat niet.

Ze is prachtig om te zien, maar er straalt ook verdriet van haar af. Ze is klein, want Chinees, of misschien deels Thai, heeft prachtig gebeeldhouwde trekken, mooie amandelvormige ogen, haar haar is iedere dag anders maar altijd mooi, meestal opgestoken. Maar er is iets vreemds aan haar verschijning. Ik ken haar verhaal niet en betwijfel of ik dat ooit zal kennen, maar de wijze waarop ik haar nu een paar avonden achter elkaar stevig drinkend tegenkom, doet mij vermoeden dat Luna niet erg gelukkig is. Ze hangt avond aan avond in de Hump bar of boven in het hostel rond, bier en tussendoor shots van het een of ander drinkend, ondertussen stevig rokend. Natuurlijk altijd een hoop mannen om haar heen. Ik ben maar een voorbijganger maar het lijkt haar vaste patroon te zijn. Steevast volgt dan in de loop van de avond het eten, Chinezen eten continu, overal en altijd. Liefst onverdraaglijk hete vis, zo wat later op de avond. Ze heeft een Amerikaanse 'boyfriend', maar daarvan heb ik het idee dat dat meer sociaal noodzakelijke pose dan wat anders is. Hij is er in ieder geval nooit en de wijze waarop ik haar met andere mannen in de weer zie, drinkend, pool spelend, doet mij dat verder vermoeden. De meer feitelijk informatie over haar heb ik van Lars gekregen, een Noor die regelmatig in Kunming opduikt en hier een appartement heeft. Sommige mensen zeggen dat hij de schrik van vele meisjes is en dan niet omdat hij onoirbare dingen met ze doet. Hij zou wel willen, maar het is een aartslelijke maar ondertussen heel lieve en vriendelijke gozer en die doen het niet zo goed bij de dames hier. Als hij nou een berg centjes had zou dat wellicht helpen, overigens. Om Luna heen hangen een aantal andere vrouwen. Joe, de mede-eigenaresse van een Thais restaurant tegenover Hump hostel en - bar. De relatie tussen Joe en Luna is mij volkomen onduidelijk maar het is wel intrigerend. Avond aan avond samen aan de bar of op de lounge sofa's in het hostel. Wellicht werken ze samen, wellicht zijn het gewoon drinkebroers. Maar intrigerend is het wel. Daarnaast een aantal meisjes of vrouwen wier namen ik niet ken. Allemaal op zoek naar een Westerse man, of ten minste weg proberen te blijven van een huwelijk met een traditionele Han Chinees. Aardig leeghoofdige types, dat wel. En veel drankgebruik. Afijn, het is wel weer een voorbeeld van hoeveel interessante of tenminste intrigerende mensen er op de aarde rondlopen als je er een beetje oog voor hebt. Iedereen heeft een verhaal.

Ik heb verder wat foto's geplaatst van Chenggong. De FT schreef een op zich genuanceerd stuk ('China: No one home', By Geoff Dyer, Published: February 21, 2010 19:39, Last updated: February 21 2010 19:39) over vragen rondom het investeringsniveau in de Chinese economie waar Kors mij op wees. De vraag is of er in met name de onroerend goedsector sprake is van een bubble of niet. Er zijn in onze 'Westerse modellen' goede argumenten te vinden om dit te denken. Er zijn echter ook goede argumenten te vinden, met name ook niet direct economische maar meer sociaal-politieke, om anders te denken. Voor zo ver ik er een mening over heb is die in sterke mate conceptueel, ik weet te weinig van de materie om er echt een gefundeerde mening over te kunnen hebben. Volgens mij is het 'Chinese model' van autocratisch bestuur, gereguleerde pers en vrije markt beter in staat om langere termijn beslissingen te nemen dan ons model van regelmatig gekozen politici, vrije pers en vrije markt. Bij ons leidt de combinatie van verkiezingen met vrije pers tot een ongelofelijk hectische en incidentgedreven politieke besluitvorming op de korte termijn, terwijl lange termijn doelen niet binnen handbereik komen omdat er altijd als urgent te behandelen incidenten zullen zijn. De vrije pers en vrije markt leidt tot 'beursgedrag' bij ondernemingen, alleen het komende kwartaal is interessant, anders moet de CEO in de FT uitleggen waarom het ietsjes minder is. Natuurlijk sterk overdreven, maar de bedoelde mechanismen zijn wel degelijk aanwezig en focusseren besluitvorming op de korte termijn. Het FT artikel zegt dat juist het Chinese model hier aan leidt omdat met name lokale bestuurders korte termijn beslissingen nemen omdat ze over een paar jaar toch ergens anders werken. Maar dan blijft de vraag: 'Cui bono?'. Mensen nemen over het algemeen toch echt besluiten die voor hen 'werken', die iets opleveren. Wat dat is wanneer je dergelijke, negatief gedreven besluiten neemt omdat je toch de nadelige gevolgen ervan niet meemaakt, blijft de vraag waarom nu juist dát besluit wordt genomen, bijvoorbeeld om een lege stad als Chenggong te bouwen. Ik kan alleen corruptie als drijvende kracht daarachter bedenken, projectontwikkelaars en bouwbedrijven willen bouwen, lokale bestuurders hebben budgetten en er gaat geld heen en weer. Dat zal wel degelijk meespelen maar ik betwijfel of dat op echt grote schaal gebeurd. Falen als lokale bestuurder heeft hier wat ernstiger gevolgen dan in het Westen, zeker als er sprake is van corruptie. Ergo, ik weet het niet maar ik blijf het wel volgen de komende tijd. Interessante materie.

Reacties

Reacties

Florian

Ben je dronken? ;D

Grapje! Mooi geschreven!

Joyce

"Ze hangt avond aan avond in de Hump bar of boven in het hostel rond, bier en tussendoor shots van het een of ander drinkend, ondertussen stevig rokend". Als ik zo je blog lees is dat ook wat jij doet ;-)

Kunnen we onderwerpen voor je blogs aanvragen? Schrijf eens wat over het eten! Heb je bijvoorbeeld al varkensgezicht of hond op?

En als je in Yangshou bent moet je zeker 's avonds naar de grote show van de regisseur van de openingsceremony van de olympische Spelen gaan (ben de naam kwijt maar er is maar een beroemde). En het lokale gerecht is beer fish dus dat zal je wel smaken.

Nuhi

Vandaar de toevoeging dat ik maar een voorbijganger ben, ik doe nu weer andere dingen haha. Of dezelfde dingen maar dan in een andere stad, ahum.
Gisterenavond eendenkop op, we bestelden eend en dan krijg je... een eend. En een eend heeft een kop, dus...
Zal eten aan mijn lijstje met te bespiegelen onderwerpen toevoegen, is idd een goeie! Jij hebt het vast zwaar gehad hier qua eten?

joyce

nee, heb altijd prima gegeten. Ik had een kaaart in het chinees waarop stond dat ik vegetarisch was. En dan hebben ze altijd wel wat voor je. ik heb trouwens in 2 maanden maar 1 keer de shits gehad. Dus China is een prima land voor vegetariers

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!