brodernabunyak.reismee.nl

Vast verzet

Dag allemaal,

Het is niet moeilijk om hier je geduld te verliezen jegens de toeristenjagers. Ik houd mezelf steeds voor dat ze in moeilijke omstandigheden proberen een min of meer eerlijke boterham te verdienen, verder heeft je ergeren aan wat dan ook alleen maar tot gevolg dat je het nog minder naar je zin krijgt dus ik probeer dat tegenwoordig te voorkomen, maar vanmorgen schoot ik desondanks uit mijn slof. Ten eerste wekken ze me iedere ochtend voor dag en dauw met hun geschreeuw op straat, op zich niet zo erg want een beetje vroeg uit de veren is wel goed, erger is dat wanneer je dan het hostel uitloopt om een ontbijtje te gaan scoren, ze gelijk in je nek springen, 'Bamboo?', 'Bus Yangshuo?', 'Bus Guilin?' zijn de meest gehoorde verkoopargumenten daarbij. Maar ook dat is op zich nog wel te doorstaan, sterker nog, als je vervoer zoekt is het zelfs wel handig, maar wanneer je alleen ontbijt wilt en ze geen 'Nee' begrijpen, ook al voeg je ze dat in diverse talen en nonverbaal toe, wordt het langzaam minder verdraaglijk. Als ze dan vervolgens het halve dorp door een halve meter achter je blijven lopen met zijn drieen, druk gesticulerend en pratend, en, als je op het terras waar je rustig een kop koffie en een beetje voedsel tot je wilt nemen bent aangekomen, ook nog naast je tafel blijven staan dralen, je mocht eens terug komen op je eerder genomen besluit, wordt het mij wat teveel. Regel 1 uit het Handboek omgang met Chinezen is weer eens actief: 'Wen er aan dat Chinezen zich pas wat van iemand aantrekken wanneer er sprake is van intermenselijk contact, waarbij dit contact wederzijds bevestigd dient te zijn.'. Jullie kennen deze regel nog wel uit mijn verhaal over het verkeer en bij de toeristenjagers is zelfs een luid en duidelijk 'Bujao!!' ('Ik wil niet!!') kennelijk nog geen voorbeeld van intermenselijk contact, want het wordt niet bevestigd, je bent nog steeds een vreemde. Tijd voor het toepassen van Regel 2: 'Zodra je ze op directe wijze confronteert met de onwenselijkheid van hun gedrag, wordt dit bevestigd, is er contact en gaan ze zich wat van je aantrekken.' En ja, het werkte ook deze keer weer. Ik ben opgestaan, heb me naar ze toegewend, ze nogmaals duidelijk 'Bujao!!' toevoegend, om ze vervolgens in het Nederlands de huid vol te schelden en ze te vragen op te donderen, ze daarbij recht in de ogen aankijkend. Beschaamd geprevel van het een of ander, wellicht onwelvoegelijke voornaamwoorden maar dat maakt niet uit want ik versta ze toch niet, en ze dropen af. Kennelijk hebben toeristenjagers hier hetzelfde bord voor hun kop als in Europa, alleen zijn alle borden hier wat dikker.

Gisteren heb ik Yangshuo bezocht. Het plan was om na Guilin een paar dagen in Yangshuo te gaan verblijven maar waarschuwingen van Ari de Canadees uit Jinghong, met wie ik nog regelmatig via email en sms contact heb, dat de toeristenjagers daar nog meer aanwezg zijn dan in Guilin deden mij besluiten in Xingping achter te blijven. En ik ben blij met die waarschuwing want in Yangshuo was ik mijn geduld al veel eerder verloren. Het is een prachtig stadje, ingeklemd tussen een aantal Karstbergen die 's avonds prachtig worden verlicht om de show van Zhang Yimou (zo heet ‘ie, Joyce

Wink
) nog meer luister bij te zetten. Ik heb er de middag wandelend doorgebracht en heb 's avonds 'Beer Fish' gegeten met Kate, Andy en Emma uit Schotland waar ik in Guilin ook al wat avonden mee had zoekgebracht. Allemaal ondertussen de runners van me afslaand zo ongeveer. Verder ook heel veel Westerse toeristen en reizigers van allerlei slag. Al met al was het bezoek zeker de moeite waard maar ik ga niet terug. De sites in de directe omgeving van Yangshuo zijn vergeven van de toeristen en op zich qua karakter niet anders dan de plekken in Xingping en omgeving die ik al heb bezocht. Daarnaast heb ik zojuist een geweldige fietstocht gemaakt, ik zal er wat foto's van uploaden, naast wat beelden van Yangshuo. De geplande hike gaat er vandaag niet meer komen want het fietstochtje van drie uur heeft de benen voldoende vermoeid voor een dag. Ben met een fietsje met vast verzet een klim van een kilometer of vier aan pakweg een handvol procenten opgereden op een onverharde weg. Ik ben nog nooit zo dicht bij het oorspronkelijke Tour de France gevoel van lang geleden geweest, ten koste van pijn in benen, knieen en rug. Maar ook dit was ruimschoots de moeite waard. De route door de bergen wordt door bijna niemand gereden omdat de meeste toeristen en reizigers door tijdgebrek niet toekomen aan het opzoeken en vinden van plekken en routes die wat meer buiten de toeristische gemeenplaatsen liggen. En dat is maar goed ook. Want daardoor was ik absoluut in mijn uppie tussen de op het land werkende Chinezen door aan het fietsen. Glimlachen van oor tot oor waren daarbij mijn deel, veel vrolijk toegeroepen 'Hello' en 'Ni hao' maakten me weer erg blij in China te zijn. Het is een vreemde mengeling van oud en nieuw die je ziet. De levenswijze, de wijze waarop de landarbeid wordt verricht, het is volgens mij niet anders dan duizend jaar geleden. Het enige verschil is dat er wat modern materieel en materiaal wordt gebruikt zoals motoren, trekkertjes, beton en tegels. Het leven kabbelt in de dorpjes rustig voort, ver buiten het zicht van nationale en internationale politiek. Wanneer je zo tussen de mensen bent, zo anders dan jij maar even goedgemutst, vraag je echt af waar oorlogen vandaan komen.

Reacties

Reacties

Rrrrrrrrrrrwin

Noegseltjes,

ziet er erg mooi bent waar je nu bent! Is volgens mij ook waar Avatar opgenomen is. Kun je ook met een luchtballon over die bergen vliegen? Lijkt me heel spiritueel. Wij zitten inmiddels in ons eigen huis in Osdorp. Raarrrrrrrrrrrrrrrr, koud, maar ook heel erg leuk. Amsterdam op de fiets in de lente is erg mooi. We kijken toch wel een beetje met andere ogen. Veel bleke, vermoeide en klagende mensen. Een raarrrrrrrrrrrrrrr incident op de dam op 4 mei. Gaan ze bom, bom roepen, hele tent in paniek, 63 gewonden. Echt niet te geloven. Nederland wordt steeds gekker en steeds banger lijkt het wel. Morgen gaan we door naar Hengelo met Jaimy. Jeroentje komt ook nog ff langs, die heeft een reunie van de Vockerschool. Erg grappig en handig allemaal. Lening voor de SRT is rond, dus als ik terug ben, dan vroem vroem. Pas goed op jezelf, geniet, bewonder en c joe in Doha.

Joyce

@Erwin: nee, voor Avatar hebben ze beelden gebruikt van Wulingyuan, dat is een ander gebied met karstbergen
@Nuhi: die toeristenjagers waren bij mij na 1 Bujao weer weg. Blijven oefenen dus. En anders vlieg je naar Korea, hier heb je er helemaal geen last van.

Nuhi

@Erwin, doe je broertje de groeten uit China! Luchtballonetjes zijn ze mee gestopt nadat er vier Nederlanders dood vielen omdat ze er uit sprongen. Met de fiets bergop rijden en dan uitkijken over de bergen is misschien nog wel mooier omdat je er wat voor moet doen.
Heb de "Damramp" via nu.nl meegekregen, jessus wat een ver-van-mijn-bed-show is dat zeg, pff. Voorlopig blijf ik hier, veel veiliger haha. Gisterenavond met de taxi terug van Yangshuo naar Xingping, altijd veilig...

@Joyce, ik vlieg zaterdag terug naar Kunming dan ben ik ze ook weer kwijt. Zal nog strenger kijken tijdens mijn eerste bujao ;-).

Joyce

Je hebt toch al ondervonden dat streng kijken niet helpt?
In mijn geval werkte juist een vriendelijke lach het beste (vermengt met een waarom-denk-je-in-godsnaam-dat-ik-het-nodig-heb blik) Bujao Xie Xie en dan blijven doorlopen

Merlijn

Hoi Stenvie,

Albanese tafarelen een heel dorp of wijk achter je aan!
Wanneer verlaat je China en wat is je volgende reisdoel?
Hou je haaks!
groet

Nuhi

Ik verlaat Chna voorlopig alleen maar als het voor een nieuw visum nodig is, veel te leuk en mooi hier!! Ga morgen terug naar Kunming voor een week, daarna weet ik het nog niet, of naar Hongkong of Vientiane in Laos voor een nieuw visum, of naar Dali, daar visum verlengen en dan door naar Lijiang, Shangri-la, Chengdu en Beijing met daartussenin ergens misschien nog weer een paar dagen Kunming. Dan misschien een maandje of twee Europa voor de versnellingsbakken en een paar weken Balkan, dan gauw terug naar China. Denk dat ik vanaf september hier jaartje Chinees ga studeren in Kunming.

We zullen zien wat er van deze planning terecht komt, waarschijnlijk niets haha. Tjeerd komt naar China en die wil ik ook wel proberen te ontmoeten, dat kan de boel maar zo overhoop gooien.

Heb jij nog Albanie-plannen dit jaar? Zo ja, misschien nog ff proberen elkaar op de Balkan te zien?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!