brodernabunyak.reismee.nl

Het Geheim van Chengdu

Hoi lezers,

Tja en dat was het alweer, het bezoek aan Chengdu samen met Max en Kors. Vier dagen onderweg voor drie dagen daar. Je moet hier geen haast hebben wanneer je ergens heen wilt of moet. Het reizen had technisch gesproken ook op één dag gekund, maar dan was ik echt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat onderweg geweest. Voor een afstand van netto ongeveer vierhonderd kilometer schat ik. Bruto moest ik eerst met de bus van Dali naar Kunming, vier tot zes uur onderweg, en vervolgens vliegend naar Chengdu. Dat laatste is op zich een vlucht van iets meer dan een uur maar met alle vliegveldgezeik erbij opgeteld ook een onderneming die vier uur duurt. En in omgekeerde volgorde weer terug uiteraard.

Maar goed, het was het wel waard. De eerste avond heb ik doorgebracht met Anne, een leuke Francaise die ik eerder in Kunming en Dali had ontmoet. Ik ben die avond echter al vroeg afgehaakt uit de Chinese club waar we waren, ik moest immers nog een paar dagen met de heren. En na mijn bezoek van twee jaar geleden aan Shanghai met Max wist ik wel ongeveer wat er komen ging... De heren kwamen maandagmorgen bijtijds aan en het was inderdaad erg leuk om na Tjeerd in Hongkong een tijdje terug nu ook Kors en Max weer te zien. Het kleine vleugje heimwee dat het weerzien met hen opwekte werd gelukkig snel de das omgedaan door de crewgenoten van Max bij de avondmaaltijd. Op zich leuke mensen maar wat veel spruitjeslucht naar mijn, ik erken het ruiterlijk, ietwat afwijkende smaak. Samen met het bekijken van Nu.nl een probaat middel tegen heimwee. Wij hebben hen dan ook rustig hun ding laten doen qua eten terwijl wij naar het dichtstbijzijnde lokale restaurant zijn gegaan. Om, in tegenstelling tot de verwachting van een van de crewleden, in ieder geval geen foeyonghai te eten.

Na het eten uiteraard de clubs in. Erg leuke avond tussen de hossende en geld-als-water-uitgevende chinezen. Aan poen geen gebrek in Chengdu, aan poenerigheid nog minder. De bedoeling in de clubs hier is dat je een tafetlje bestelt en daar dan ofwel een fles drank zoals whiskey of vodka op laat zetten of een doos bier met twaalf stuks. Wij hebben gekozen voor een fles whiskey. De crew dacht zeker dat dit een vermogen kostte, wat niet waar was, vijftig euro voor een fles en dan krijg je de cola er gratis bij, zij kochten losse biertjes voor vier europer stuk. Een en ander betekent natuurlijk wel dat we met zijn drieen een fles whiskey soldaat hebben gemaakt, wat tot de gewenste, tijdelijke hersenbeschadiging bij alle drie leidde. Alhoewel, bij een wat meer dan bij de andere twee. De details daarvan blijven het Geheim van Chengdu

Laughing
. Uurtje of vijf op bed, voor Kors en Max geen probleem aangezien die nog op de Nederlandse klok opereerden. De volgende dag rond het middaguur er weer uit om ons langzaam op te maken voor de tweede avond. Het plan was om naar de Panda Base te gaan, een van de dingen waar Chengdu bekend om is, maar dat was te hoog gegrepen. Rustig rondgewandeld door de stad om daarna in het hotel nog even wat te rusten en te sporten.

De tweede avond begon met een hotpot. Ook daar zijn Chengdu en Sichuan in het algemeen natuurlijk bekend om, heet eten en dan niet qua temperatuur. Er komt een schaal met in olie drijvende pepers aan de ene kant en een soort van groentesoep aan de andere kant op de tafel met een gaspit, de vlam eronder en fonduen maar. Je bestelt een hoop losse ingredienten, vlees, groente en vooral ook paddestoelen om zelf te koken in de olie en de soep. Erg lekker alleen ik weet inmiddels uit ervaring dat het wel invloed heeft op de stoelgang... Vervolgens naar de barstrip gegaan waar wede avond ervoor ook waren en daar weer een tweetal clubs bezocht. Wederom erg veel poen, erg veel mooie jonge, vrouwen en een hoop herrie. Aangezien Max de volgende ochtend al vroeg weg moest, werd het niet vreselijk laat enook van de deze avond blijven de details een Tweede Geheim van Chengdu

Laughing

De dag erna ben ik met Kors nog naar de panda's gaan kijken op de Panda Base, hetgeen ik ietwat 'underwhelming' vond, een dierentuin met één soort en gespecialiseerd in voortplantingsgeneeskunde van die soortis het toch niet helemaal. Wij hadden allebei onze vluchten rond vijf uur dus na de panda's naar het vliegveld en over was het... Max weer in Nederland, Kors naar Beijing en ik naar Kunming. Ben inmiddels weer in Dali aan het werk, joepiee!

Henk

Anne?

Nuhi

Da's de kortste vraag die ik in lange tijd heb gehad. Geen bijzonderheden of smeuiige details, helaas... :-)

Florian

Mooi dat je een gezellige tijd hebt gehad met de 2 heren. Ik wilde nog zeggen "doe Kors de groeten" maar da's te laat zeker?

Sylvia

"Aan het werk" en "joepiee" in 1 zin... da's toch bijzonder..

Nuhi

@ Florian, hij komt ook nog deze kant op dus ik krijg de kans nog een keer ;-).

@ Sylvia, wanneer jij nog steeds bij de RDW zit snap ik je opmerking wel :-))

Humphrey

Hoi Nuhi,

Ik vele verhalen gemist, wegens vac. etc.

Ik lees dat het gelukkig nog steeds goed met je gaat.
Wanneer ga je echt aan het werk in NL?

Wordt weer eens een keer tijd voor een hollands bakkie.

Gr. Humphrey

Nuhi

@ Humphrey, voorlopig nog geen vastomlijnde plannen, misschien eind oktober naar Europa voor een paar weken. Maar werken in Nederland, brrrr, moet er niet aan denken ;-)). Als ik in Nederland ben gaan we echter zeker een bakkie doen!

Martin

Niks mis met lekker werken in Nederland!
Werkt trekt lekker aan, momenteel hebben we veel leuke projecten bij verschillende klanten.

Bel maar als je in de buurt bent, gaan we lekker eten en bijkletsen in de polder.