brodernabunyak.reismee.nl

Feest!

Zo vlak voor de feestdagen, met de nadruk op “vlak”, nog een verhaaltje uit het Midden-Land. Zoals de Chinezen China noemen in het Chinees. Dat China letterlijk het “middenland” was, is lang zo geweest en gaat weer zo worden, vermoed ik. Dingen gaan zo ongelooflijk snel hier. Jinghong is in het jaar dat ik er woon ongeveer verdubbeld in aantallen vierkante meters woonruimte. Maar iets vinden om te huren of te kopen? Moeilijk, vrijwel alles is bezet. Het meeste staat weliswaar leeg maar schijnt gekocht of gehuurd te zijn door rijke Chinezen uit de grote steden en van de Oostkust die daar ofwel tweede huizen van maken, ofwel hun ouwe luitjes in gaan stallen. Althans dat is wat ik zo om me heen hoor.


Voor Wangtianshu Restaurant & Deli betekent dat twee dingen. Ten eerste uitbreiden naar de nieuwe wijk, of liever nieuwe stad, met een tweede outlet. Waar mijn partners en ik nu over nadenken. Kleine winkel met een koelvitrine en een of twee tafeltjes van waaruit we brood, sandwiches, ijs, kaas, chocolade en wijn gaan verkopen. Dat plan voor die tweede outlet bestond al een tijdje. Onze keuken is zo groot, dat ook al is het restaurant tot de nok toe vol, we nog niet de hele capaciteit gebruiken. Een deel van die capaciteit inzetten om een tweede outlet te bevoorraden lijkt dus handig. Ten tweede betekent het dat we met een gerust hart de aaname kunnen doen dat de aantallen klanten groter gaan worden.


Verder is de marketing campagne van start gegaan met een advertentie op de grootste expat-website van Kunming en een update van onze listings pagina's op diezelfde website (http://www.gokunming.com/en/listings/item/wan_31347/) en op Tripadvisor. Daarmee is alle moeite van de afgelopen maanden om de “operatie” onder controle te krijgen bekroond. We hebben er vertrouwen in dat wanneer er grotere aantallen gasten op de stoep staan, ze goed worden bediend en een diner van aanvaardbare kwaliteit tegemoet gaan. De komende weken adverteren we daarnaast in een aantal lokale kranten en op een lokale evenementen website. Daarnaast is ons eerste evenement een feit: een speciaal Kerst- en Nieuwjaarsmenu.


Ik ben net op tijd teruggekomen in Jinghong om de kerstdrukte mede het hoofd te kunnen bieden. Ik ben de afgelopen weken vrijwel permanent onderweg geweest. Kunming (3x), Chengdu (2x), Shanghai, Guigang, Beihai (2x). Allemaal in het teken van relaties bouwen en proberen wat handel te slijten. Onderweg ook hard gewerkt aan onze kaas- en chocoladehandel. We hebben scherp hoe het moet qua papierwinkel, we hebben een transporteur, een verzekeraar en, errug belangrijk, een paar potentiele klanten. 2012 gaat mijn jaar worden...


De plannen voor een serieuze bakkerij annex distributie centrum voor de import handel in Chengdu worden ook langzamerhand concreter. Ik heb twee potentiele partners en links en rechts wat mensen die, op afstand, de boel met interesse volgen. De druk ligt nu bij mij om half januari een eerste versie van het business plan gereed te hebben.


Een van de redenen dat ik tegenwoordig wat minder op deze plek schrijf, is dat ik iedere twee weken een deadline heb voor http://www.nuzakelijk.nl/nuhi-bunyak. Dus, voor eenieder die wat vaker iets van mijn hand wil lezen, daar kan het.


Met alle hectiek van het volgen van al die sporen om centjes te verdienen, kom ik helaas aan sporten niet toe. En door de afspraken met Chineze overheidsfunctionarissen – lees daar de komende weken meer over op nuzakelijk – rook en drink ik teveel. Zodat de broeken mij nog ternauwernood passen. Dus mijn goede voornemens voor 2012: geld verdienen, sporten en met roken stoppen... er is niks veranderd... maar tegelijkertijd ook heel veel.


Fijne feestdagen allemaal, tot volgend jaar!

Reacties

Reacties

John Willemse

Vergeet niet wie het belangrijkste is, want je hebt maar een lijf. Dus geen smoesjes,ik heb het zo druk hahahaha.............met zoveel mensen is er toch wel een slaafje te vinden:) Anyway een goede jaarwisseling en al het geluk voor het nieuwe jaar van ons vijven.

Humphrey

Hoi Nuhi,

Dat het een succesvol jaar voor je mag worden. Aan jouw gastvrijheid zal het in ieder geval niet liggen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!