brodernabunyak.reismee.nl

Meneer Yu

Dag allemaal,

En ja hoor, de eerste chinees-veroorzaakte diarree is een feit. En ik verwacht dat het niet de laatste zal zijn. Ik wist het eigenlijk al toen ik gisterenavond de lauwe dumplings at na met Kors op zijn laatste echte avond, hij vliegt morgenochtend vroeg terug, uit te zijn geweest. Dom, dom, dom. Twee imodiums moeten nu doen waar ze voor betaald zijn. Probleem is wel dat ik eigenlijk morgen naar Xishuangbanna wil reizen, tien uur met de nachtbus zuidelijk van Kunming. En da's geen goed idee met the shits. Maar het kaartje voor de bus moet ik vandaag kopen. Afijn, hier komt dan weer het mooie van reizen: ik stel het vertrek naar Banna zoals het ook wordt genoemd gewoon voor tenminste een dag uit. Belangrijkste reden om van het oorspronkelijk plan om van Kunming via Dali naar Lijiang te reizen af te wijken overigens: de weersverwachtingen in beide plaatsen. De 14-daagse vooruitzichten zeggen bewolkt, kans op regen meer dan 50/50 sommige dagen en, belangrijk, minder dan twintig graden celsius. En dat is onder de maat. Banna geeft mooi weer en dertig graden, dus een week Banna en daarna als het weer oppikt in Dali Lijiang maar die kant op.

Verder was gisteren een bijzondere dag. Ik heb via en met Mike Suh en zijn vrouw een bezoek gebracht aan een fabriek in de buurt van Kunming, de Yunnan FLL Machinery Corporation om precies te zijn. Toeleverancier van de lokale straaljagerindustrie nog wel. Dus de grote baas had een grote gouden speld met de grote baas van vroeger er op. Partijman. Maar wel een karakter, ontzettend gelachen, meneer Yu heet hij. Fabriek is eigenlijk niet het goede woord voor de operatie, het is meer een conglomeraat van fabrieken, fabriekjes en assemblage faciliteiten, totaal ongeveer 8.000 medewerkers. Was in Nederland niet alle dagen dat ik met de baas van zo'n grote club zat te eten. Het productiedeel mocht ik bekijken, het assemblagedeel niet in verband met geheim legergedoe. Het productiedeel dat ik heb gezien bestond uit allerhande draai- en freesbanken en andere zware en precisiemachines voor metaalbewerking. Daarnaast doen ze ook allerlei optisch precisiewerk maar, geheim. De fabriek zag er fantastisch uit, heel anders dan ik verwachtte. Oliedichte vloeren, de nieuwste machines uit Duitsland, overigens temidden van oude Japanse machines uit WOII tijd. Die er wel weer heel mooi opgeknapt uitzagen. Mooie ervaring. Dus, al mijn zakelijke volgers, als je voor jezelf of voor iemand anders een productiefaciliteit zoekt voor metaalgieten, metaalfrezen en -draaien, voor optisch precisiewerk, of assemblage van optisch-electronisch spul, mail me

Laughing
. Zaak is, het fabrieksmanagement dient de overcapaciteit van de fabriek die er is ten opzichte van het staatswerk dat ze doen, aan buitenlanders te verkopen, zo werkt dat kenneljk in door de overheid gecontroleerde bedrijven. Dus ze willen heel graag want targets niet halen heeft hier waarschijnlijk niet alleen financiele gevolgen.

Ik werd samen met Mike en zijn vrouw opgehaald in Kunming, de fabriek staat in Haikou, ongeveer 40 minuten rijden zuidwestelijk van Kunming. Met een grote, zwarte partij auto

Wink
. Na het fabrieksbezoek was het tijd voor het vestigen van de relatie. Door middel van een met veel bier weggespoelde lunch. De korte autotocht door het stadje Haikou was al een belevenis, het Chinese stads-platteland ten top. Tussen de kippen, de ganzen en de groente door, brommers en fietsers ontwijkend. Mooi was het. De maaltijd bestond uit lokale specialiteiten zoals chilli beef (heet!! en warm ook), koude, ingelegde koeietong, gefrituurde koeiehuid (soort kroepoek werd dat), een soort ingelegde koeiehuid (met haren!) die een soort van geleiachtig en doorzichtig was geworden door de bewerking. Weinig smaak er aan maar wel apart. En verder een hotpot met wederom beef en veel groenten en een soort papachtige plakjes deeg gemaakt van rijstmeel die in de hotpot werden gekookt. Een en ander weggespoeld met grote hoeveelheden bier. Ik moest eerst drie keer toosten met de baas (1e voor gezondheid, 2e voor de samenwerking en 3e voor geluk en gezondheid van wederzijdse familie). Een toost betekent een glas bier 'kempei', oftwel 'achterover'...en dat diende ik uiteraard met alle heren managers te herhalen. Als je de foto die ik van het gezelschap heb geupload bekijkt kun je zelf uittellen hoeveel glaasjes dat waren
Tongue out
. Gelukkig waren de glazen in dezelfde verhoudingen als de mensen, dus wat kleiner dan bij ons.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik maak wel dingen mee. En ik ben er pas vijf dagen haha.

Reacties

Reacties

Joyce

met de nachtbus? ik kijk nu al uit naar je verhaal daar over! ;-)

Nuhi

Haha ik ook. Ben nu al zenuwachtig :-)

Humphrey

Hoi Nuhi,

Mooi verhaal vooral datstuk over de fabriek.Ben erg onder de indruk over de vooruitgang in China.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!