brodernabunyak.reismee.nl

Behangplaksel

Hoi koulijders (sorry

Laughing
),

Goed dan, de planningsproblemen van gisteren zijn inmiddels opgelost. Toen ik 's avonds in het hostel terugkwam waar ik sinds een dag of tien verbleef, kreeg ik, op mijn navraag naar het mogelijk verlengen van mijn verblijf, te horen dat ik nog een nachtje extra mocht blijven en dan op moest krassen want de boel was helemaal verhuurd voor het dubbele van wat ik betaalde. Mocht wel voor dezelfde prijs (10 euro) naar de slaapzaal verhuizen, overigens. Die normaal 2,5 euro kost. Tja, sla de Lonely Planet er maar op na, overal waarschuwingen in chocoladeletters dat Jinghong tijdens het Water Splashing oftewel Voorjaars Festival niet te betalen is en de prijzen soms wel keer vier gaan. Gelukkig had ik, groots planner die ik ben

Undecided
, voorzorgsmaatregelen genomen. Ik had al wel besloten dat ik in Jinghong wilde blijven tot na het festival, ik was er ten eerste nu zo dichtbij dat ik het moeilijk aan me voorbij kon laten gaan, ten tweede was het dagje strand en zwemmen met Lily weer zo leuk dat ik ook daarin nog wel reden zag om te blijven plakken. Want dat is het. Na het festival ga ik streng voor mezelf zijn en door want anders kom ik nooit meer weg hier. De balans tussen het vinden en willen behouden van 'vastigheden' zoals vaste plekken om te eten, de ochtendwandeling naar je ontbijtje bijvoorbeeld, die je op zo'n nieuwe plek in razend tempo opbouwt, althans ik dan met mijn ietwat OCD-achtige inslag, en weer nieuwe dingen willen zien en doen, begint op een bepaald moment zoek te raken en dan wordt het tijd de boel weer een beetje scheef te houden en op te schudden. Hetgeen me doet denken aan die keer dat ik met een niet nader te noemen vriend van me in Barcelona was, alwaar we op de tweede dag al gewoontes hadden ontwikkeld zoals de zitplaatsen op een verder lege rondvaartboot waarop we plaatsnamen...erg vermakelijk om jezelf dat soort dingen te zien doen, vind ik. Mijn voorzorgsmaatregelen bestonden er overigens in dat ik via de zus van Mei Mei in contact was gekomen met de uitbaatster van een klein guesthouse, drie kamers, waarvan er twee leeg waren. En zij stond op het punt om een week weg te gaan dus verhuren aan een ander dan mijzelf zat er niet meer in. Hetgeen direkt betekende dat ik niet de arm op de rug gedraaid kreeg over de prijs, dus ik zit nu voor 48 euro nog vijf dagen hier. En dan ga ik door. Echt wel.

Het dagje zwemmen gisteren werd een klein beetje ontsiert door de belevenissen op de weg terug vanaf het strandje. Tussen de stad en het strandje ligt een groot grondverzetterrein, ze zijn hier gek op zand afgraven en vervolgens transporteren. Nou is dat allemaal op zich nog niet zo'n ramp, maar vele maanden geen regen maken het zand nogal zanderig en stuivig. En als door dat droge, losse zand dan hele colonnes vrachtauto's heen en weer gaan rijden omdat de weg helemaal zoek is door al het overgewaaide zand, wordt het toch echt een flinke stofwolk. Door die stofwolk heenfietsen zonder gasmasker zorgt er dan voor dat daarna het slijm in je keel de consistentie van behangplaksel krijgt. Waardoor ik nu weet waarom de Chinezen zo veel en luidruchtig rochelen: ook behangplaksel in de keel. De enige manier om het eruit te krijgen is echt helemaal diep doorhalen en ophoesten (wederom is een excuses aan de eters onder jullie op zijn plaats, geloof ik). Overigens wordt dit nog verergerd door de uitbraaksels van het vele verkeer, maar daarover in een volgend verhaal meer. Geen tijd meer namelijk, ik ga pitten want morgen al vroeg op om met Lily op de brommert naar een plaatsje in de buurt te gaan dat Menghai heet en waar ook het nodige te doen zou zijn. Lang leve China, het enige land ter wereld waar je als buitenlander officieel geen motorrijtuig mag besturen maar wel rustig zonder daartoe gemachtigd rijbewijs een motor kunt huren...dat wordt lachen. En mam, wederom geen zorgen, ze rijden hier allemaal weliswaar idioot maar ook heel rustig dus het enige risico is omvallen door gebrek aan snelheid

Wink
.

Reacties

Reacties

Humphrey

He Willempie, zet wel een helm op als was het maar om je hoofd niet te verbranden.
Ja ja wat bloeit er toch allemaal tussen jou en Lily.

Neem de volgende keer gewoon bier me in je veldfles/bidon als je gat fietsen, dat spoelt de boel ook goed, maar dat wist je natuurlijk al.

Florian

Ik hoor net van de aardbeving in China, maar ik geloof dat dat volledig aan de andere kant is, toch?

Nuhi

Is in Qinghai, geen idee waar het is maar ik heb niks gevoeld. Had net ook al bezorgde moeders aan de lijn. China is groooooot.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!