brodernabunyak.reismee.nl

Bonus

Hoi mensen,

Inderdaad, de Jade Emu is het geworden in Dali, of liever gezegd vlak daarbuiten, een werkelijk prachtig hostel. Ik zit te typen op een schilderachtige binnenplaats (kijk maar op http://www.jade-emu.com/) en heb vanacht na een week lawaaiig Kunming erg lekker en rustig geslapen.

De busreis van Kunming naar Dali gisteren was minder. Ik verwachtte een reis van drie uur maar dat werden er zes. Vanwege wegwerkzaamheden aan de nieuwe weg moesten we een groot deel van de 377 kilometer over de oude weg rijden. En dat betekende draaien, keren, hotsen, botsen, horten en stoten. En uiteraard wederom een zelfverklaarde Michael Schumacher, of moet ik zeggen Mark Webber

Tongue out
, achter het stuur dus het was peentjes zweten op de tweede rij. Echter, de beloning mocht er zijn en wel op twee manieren. Ten eerste het landschap en de uitzichten onderweg vanuit de bus, adembenemend. De nieuwe weg volgt een veel lager trace door de valleien dus het volgen van de oude weg boodt me deze bonus. Waarvan ik door het gehots en gebots helaas geen enkele acceptabele foto heb kunnen maken. De tweede beloning is Dali zelf. Zie de foto´s, ik ga er verder niet zo heel veel over schrijven maar het is echt prachtig. Een mengeling van oud, goed geconserveerd hier, en nieuw waar China patent op heeft. Paard en wagens en Porsche Carrera's naast elkaar in de straat, eeuwenoude tempels in nieuwstaat, nieuwe tempels en in beton staal gebouwde tempelvormige gebouwen ertussen, hier en daar iets moderns, allemaal even mooi. Uiteraard vreselijk toeristisch maar niet op de vervelende manier van Guilin en Yangshuo met alle agressieve runners. Eigenlijk wordt je hier op straat alleen maar lastig gevallen door oude vrouwen die je de marihuana proberen te verkopen die hier overal in de vrije natuur groeit, een tamelijk surrealistische gewaarwording.Morgen ga ik de tweede verlenging van mijn visum regelen, dat gaat geen problemen opleveren zo verzekert de eigenaar en uitbater van het hostel me. De twee dagen daarna ga ik het meer waar Dali aan ligt op de fiets ronden, een klus van een dag voor een beetje wielrenner maar ik wil het op mijn dooie akkertje doen, beetje fotograferen onderweg. Bovendien ligt er een mooi dorpje halverwege waar het goed toeven moet zijn voor een avondje.

Lily is weer terug naar Jinghong gereist maar ik zie haar waarschijnlijk over twee weken weer wanneer ik terug ben in Kunming voor les in de assemblage van versnellingsbakken, jawel. Ik heb nog wat fotomateriaal geplaatst van ons laatste dagje samen met Mike Suh en zijn aanhang, we zijn naar het meer van Cheng Jiang gereden, uurtje rijden vanaf Kunming. Net de Griekse kust, heel apart. Brandschoon water want het is hevig onder overheidscontrole wat daar gebeurd, ze schijnen er onderzeeers te testen. En dat kan natuurlijk niet in vies water... Er mag in ieder geval niets gemotoriseerds het water op, vandaar dat we alleen maar waterfietsen in allerlei varianten zagen varen. Wel een mooie plek, ook om nog eens terug te gaan. Een van de dingen die ik hier mis is juist een mooie plek om aan het water te liggen en dat kan daar goed. Verder in Cheng Jiang ook weer eens wat raars gegeten: 'century eggs'. Eendeneieren die ze in een pot stoppen, begraven en na een hele tijd weer opgraven. Wat een soort van gegeleerde, doorzichtige eieren oplevert, beetje ziltig van smaak, erg apart maar wel lekker. Verder kleine gefrituurde visjes erbij, erg lekker aardappelgerecht en een hete vissoep van vis die 's ochtends nog in het meer zwom. Poepoe...

Cool
Laughing

Reacties

Reacties

Rrrrrrrrrrrwin

Goed gekozen amigo! Ziet er prachtig uit daar. Mariuhana in de vrije natuur??! Ho us ff?! Legal? Cool. Toegevoegd aan t lijstje!

Hou m strak, hier is het werken geblazen.

Nuhi

Niet legal, wel overal verkrijgbaar haha.

Henk

Hee Noekema,

Alles kits daar zo te zien en te lezen. Ik ken je natuurlijk als meneer de botte hork projectmanager, maar hier leer ik een heel andere Noekema kennen. Eentje die bijzonder goed in staat is om sferen bij foto's of situaties te typeren, knap hoor. Ik blijf je met veel interesse volgen en geniet volop van je verhalen.

Groetjes,
Diekema.

smet

Botte hork, hmmm. Wat met je daar nu op schrijven? Blij dat ik niet voor je heb hoeven werken waarschijnlijk. Poepoe.

Humphrey

Nou ik heb wel voor je mogen werken. En mensen dat was een van het mooiste avontuur. Buffelen en op z'n tijd veel genieten.

Nuhi

@ Henk, bedankt voor je complimenten, ik beschouw het "botte hork" uit jouw mond als zodanig ;-), jij als meester-hork haha. "Ik vraag de koe niet om toestemming voor de keuze van de slager.", weet je nog? Arme Frans Campfens...

@ Smet, lijkt me goed dat wij niet vor elkaar hoeven werken, heb de indruk dat de door Henk gebruikte kwalificatie ook wel eens op jouw van toepassing kan zijn :-).

@Humphrey, thx ouwe! Dat vind ik het mooiste compliment dat ik sinds lang heb gekregen en dat waren er best veel.

Tjeerd Stel

Dag 'vreemde' chinees,

Ik blijf je verhalen en foto's met plezier volgen. Risico is wel dat ik straks een 'déja vu' gevoel krijg.
geef nog even je gmail adres op dan stuur ik je mijn route. Het wordt kort dag. 22/5 vertrek, aswolken daargelaten.
Hoop je daar te treffen.
Tjeerd

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!