brodernabunyak.reismee.nl

Fietsen, fietsen, fietsen!!

Hoi mensen,

Het meer is gerond. De eerste dag drie uur en de tweede dag vier uur op de fiets gezeten voor de in totaal ongeveer honderdentwintig kilometer met cultuurstops

Wink
. Resultaat: een mooie tocht, een prachtige avond en zonsondergang in Shuang Lang, een onrustige nacht aldaar, prachtige uitzichten over het meer met dienovereenkomstige foto's en een zere kont. Want ik had geen koersbroek en dat is op Chinese wegen waar aan wordt gewerkt eigenlijk wel een must, liefst met dubbele zeem. De weg liep voorheen niet rond het hele meer, tussen Shuang Lang en Wa Se of zelfs Xia Guang was geen weg en deze werd nu aangelegd, het stuk ervoor werd verbreed van geitenpad tot tweebaansweg. In China is een weg bruikbaar vanaf het moment dat de weg begaanbaar is en dat is al redelijk vlot kan ik jullie vertellen. Gevolg: je rijdt over een een redelijk vlakke, van veel hobbels door uit de puinlaag uitstekende punten voorziene weg waar de toplaag nog overheen moet. Aan de zijkant liggen rotsen en rotsblokken die uit de weggeblazen bergwand naar beneden komen. Passerende auto's, bussen, trekkers en vrachtwagens zorgen voor een hoop stof, dus weer behangplaksel in de keel. Maar wat een mooie tocht, zie de foto's. Niet de beste kwaliteit, ik ben met minimale bagage gegaan en daar hoort een grote spielgerexflexcamera niet bij dus de foto's zijn gemaakt met mijn telefoon.

Tijdens de eerste etappe van Da Li naar Shuang Lang ben ik twee keer gestopt. De eerste stop was in Xi Zhou, een klein vissersdorpje aan de oever van het Er Hai meer. Beetje door het dorpje gedwaald op de fiets, ik kwam uiteindelijk terecht in een haventje waar een hoop kleine vissersbootjes lagen met getrainde aalscholvers er op. De vissers op het meer gebruiken de aalscholvers als hengels, de nek van de vogel wordt afgebonden zodat de vogel de gevangen vis niet kan doorslikken. Waarom de vogels dit als voordelig ervaren is mij een raadsel en voer voor evolutionair biologen gespecialiseerd in symbiotische relaties tussen soorten, dunkt me. Het levert wel mooie verhalen en plaatjes op. De tweede stop was in Tao Yuang, vanwaar er boten met Chinese toergroepen vertrekken naar de overkant van het meer. Minder spectaculair maar nog steeds wel interessant om de dynamiek van die groepen te aanschouwen. Hectisch is het goede woord er voor.

Shuang Lang zelf is een klein en niet-toeristisch dorpje, ik was er doorheen gefietst voor ik er erg in had. Het hostel waar ik naar toe wilde vinden was nog een hele opgaaf, kostte me zeker een half uur in een dorpje ter grootte van een zakdoek. Wat aangeeft hoe de steegjes kronkelen en slingeren langs de baaivormige kust van het meer daar ter plaatse. De Sky & Sea Lodge boodt precies dat, sky en sea. Gelegen aan de oever, mijn, ietwat vermoeide, beentjes bungelden boven het water na het eten om de zonsondergang te bekijken. Prachtige luchten leverde dat op. De nacht die er op volgde was echter minder plezierig. Ik had een kamer op de begane grond en boven mij was een groep Chinezen gevestigd. Aangezien het gebouw van hout was, mijn plafond was de planken vloer van de bovengelegen verdieping, en Chinezen ook hier luidruchtig zijn, kon ik niet slapen, zelfs niet met oordoppen in. Heb rond één uur een paar keer flink door het plafond heen gevloekt en toen werd het wat rustiger. Volgens mij heeft mijn gevloek er wel voor gezorgd dat de volgende ochtend mijn achterband leeg was. Niet lek, leeg, want nadat ik de band had opgepompt heb ik er weer vier uur op gefietst zonder merkbaar drukverlies... raarrr.

De tweede etappe begon na een flink ontbijt in Shuang Lang en direct na het uitrijden van het dorp begon de ellende. Twee uur over een bijna onbegaanbare weg met een hoop stof. Ik ben een paar keer gestopt om de verstopte keel te spoelen en een paar foto's te maken. Na die twee uur reed ik een Chinees stel achterop die mij aanhielden en vroegen hoe lang ik er over had gedaan vanuit Shuang Lang. Toen ik zei 'Twee uur' werd er wat hysterisch gegiegeld, zij waren al vijf uur onderweg. Vanaf het punt waar de weg naar het vliegveld van Xia Guang bij de weg rond het meer komt was de weg weer goed maar ook de uitzichten minder, je rijdt dan weer door stedelijk gebied. Nog steeds heel aardig om te doen, overigens. Verder over de boulevard door de stad weer afgebogen richting Da Li Old Town. Waar ik na een biertje en een douche redelijk op tijd in bed lag. Maar, het moet gezegd, het fietsen smaakt naar meer dus ik ben momenteel plannen aan het smeden om na de week Kunming van volgende week naar Hainan te vliegen om daar een dag of tien op de fiets het eiland te doorkruisen. Lonely Planet zegt dat de faciliteiten daarvoor uitstekend zijn, goede wegen, mooie landschappen en je kunt er fatsoenlijke fietsen huren. Ik moet waarschijnlijk wel een iets grotere kleine rugzak kopen, mijn grote is te groot om op de fiets mee te zeulen, de kleine is te klein om de voor tien dagen noodzakelijke spullen in kwijt te kunnen, ik wil bijvoorbeeld dan wel mijn goede camera meenemen.

Gisteren een heel rustige dag gehad, wat beeldmateriaal georganiseerd, uurtje naar de gym geweest en een heel leuke avond gehad met Jim, een vierenvijftigjarige Amerikaan uit New York State. Heerlijk gegeten op kosten van de New Yorkse belastingbetaler zoals Jim het uitdrukte en een goed gesprek gehad over van alles en nog wat. Ik vertrek vandaag samen met Jim naar Lijiang, een beetje gezelschap onderweg is nooit weg.

Miranda

Het blijft toch wel een hele bijzondere reis die je aan het maken bent. Ik zat de foto's te kijken en vooral de wolken vielen me op. Bij de foto's las ik dat de hoogte daar vooral de reden van was. Soms ben ik een beetje jaloers op je en op andere momenten denk ik: " Drunen is zo gek nog niet". Ik hoop dat je van je reis geniet met alle mooie en minder mooie dingen die je er in tegenkomt.

Jaap Paardekooper

He Nuhi, doet mijn fietshart goed dat je weer eens op de pedalen staat. Waarschijnlijk net iets anders dan in het Franse hooggebergte, maar toch...Dat van die aalsgolvers heb ik een keer in een documontaire mogen aanschouwen. Fascinerend. Sindsdien mijn tweede favoriete dier....

Jos

Hee Nuhi,
ik reageer niet al te vaak maar volg je site trouw. Je blijft een vreemde snoeshaan in een land vol vreemde snoeshanen. Hahaha. Geniet van elke dag, het is je gegund.

Nuhi

@ Miranda, dank je wel! Ben nu nog 500 meter hoger en zit in Lijiang op 2500 meter. Wolken lijken hier nu nog lager, maar dat komt deels omdat er behoorlijk wat regen uit valt. Wist niet eens meer hoe regen eruit zag...

@ Jaap, fietsen is inderdaad net ff anders haha, vooral het wegdek op sommige plaatsen. Ik weet niet hoe ze dat voor het peloton in de Ronde van Qinghai Lake oplossen maar mijn oplossing is vooralsnog mountainbikes huren en geen roadracer ;-)).

@ Jos, van de ene snoeshaan tot de andere, thx!! :-)

Arjan

He Nuhi,

Bedankt voor je sms. Terug in het Kikkerlandje. Gelukkig een stuk warmer dan toen wij vertrokken. Supervette reis gehad en nu mijn dingen regelen en organiseren. aan het leven beginnen.
Goed om te horen dat je het leuk hebt!

Groetjes Arjan.

Ps. weet niet of je het weet, maar art heeft een gebroken knie van een lift incident in Barcá..

Nuhi

Arjan, goed om van je te horen. Had je een keer gemaild maar begreep van Merlijn dat je in een klooster zat ;-).

Had van Art gehoord, is 'ie al weer thuis?